دانلود پایان نامه تعیین قابلیت کاربرد صندوق سرمایه­گذاری مشترک بیمه­ای در بازارهای مالی
نوشته شده توسط : admin

بیمه از نظر اقتصادی

پیشرفت بیمه با توسعه اقتصادی کشور مقارن است. ترمیم وضع اقتصادی یک کشور و افزایش مبادلات و ترقی سطح زندگی و توسعه سرمایه­گذاری موجب پیشرفت بیمه در آن کشور می­شود و پیشرفت و اشاعه بیمه نیز به بهبود وضع معیشت افراد کشور و حفظ ثروت ملی و تشکیل پس­اندازهای بزرگ کمک می­کند. در صورتی که اقتصاد یک کشور متکی به بیمه و تأمین ناشی از آن نباشد، اقتصاد در معرض تهدید خطرهای بی­شماری است. (آیت کریمی, ۱۳۸۰)

به­طور خلاصه کارکردهای بیمه عبارتند از:

حفظ ثروت ملی: نخستین و روشن­ترین اثر اقتصادی فعالیت­های بیمه­ای، حفظ اموال و تأسیسات متعلق به اشخاص یا دولت است که هر یک جزیی از ثروت ملی را تشکیل می­دهند. صاحبان اموال و تأسیسات در مقابل تحصیل تأمین بیمه­ای ناگزیرند به­طور مستمر حق بیمه­ای پرداخت کنند و این خود رقم بالایی به هزینه­های آن­ها می­افزاید. ولی این اطمینان برای آن است که در صورت تحقق خطر مورد انتظار لطمه­ای به دارایی و گردش عادی دستگاه­های آنان وارد نخواهد شد و خسارت­های وارده را بیمه­گران جبران می­کنند.

تضمین سرمایه­گذاری­ها: توسعه اقتصادی کشور در گرو سرمایه­گذاری­ها جدید است. سرمایه­گذاری­های جدید در صورت ممکن است که منابع سرمایه در دسترس باشد. هم­چنین وسایلی برای حفظ سرمایه­گذاری در مقابل خطرهای گوناگون که آن­ها را تهدید می­کند وجود داشته باشد. خطرهای مختلفی که سرمایه­گذاری­ها را تهدید می­کند عبارتند از:

  1. خطرهای اقتصادی مانند بحران­های اقتصادی، تورم و تغییرات نرخ برابری ارزها
  2. خطرهای طبیعی و فاجعه­آمیز مانند سیل، طوفان و زلزله
  3. خطرهای انسانی مانند آتش­سوزی و تصادف اتومبیل

ایجاد اعتبار و توسعه مبادلات: موسسه­های بین­المللی ضمن ایفای نقشی که در توسعه سرمایه­گذاری و تثبیت وضع مالی واحدهای اقتصادی دارند، به طرق مختلف به ایجاد و افزایش اعتبار و توسعه مبادلات ملی و بین­المللی کمک می­کنند. این کمک ممکن است به طور مستقیم و به­وسیله یک نوع بیمه که به بیمه اعتبار معروف است، صورت گیرد. در این­صورت بیمه­گر مانند یک ضامن در مقابل بستانکار ایفای نقش می­کند که متعهد است به جای بدهکاری که از انجام تعهد خود استنکاف کرده، مبلغ بدهی را بپردازد و یا این­که خطر موضوع بیمه از خطرهای غیرتجاری مثل انواع خطرهای طبیعی باشد. بیمه­گر ضمن این­که متعهد به پرداخت خسارت در صورت وقوع خطر موضوع بیمه می­شود، چون موقعیت مالی بیمه­گذار را تثبیت می­کند، بنابراین به­طور غیرمستقیم اعتبار او را در مقابل بستانکاران و افراد طرف معامله­اش تقویت می­نماید.

توسعه سرمایه­گذاری­ها: در تمام انواع بیمه، حق بیمه اصولاً از قبل دریافت می­شود. بنابراین موسسه­های بیمه قبل از آن­که خسارتی بپردازند، حق بیمه دریافت می­کنند. حق بیمه­های دریافت شده وجوه هنگفتی را تشکیل می­دهد. این وجوه که در اختیار شرکت­های بیمه است و اصطلاحاً “ذخایر فنی” می­گویند، می­تواند از راه­های مختلف به کار گرفته شود. ذخایر فنی مجموع شرکت­های بیمه در یک کشور می­تواند به حدی باشد که نحوه­ی به کار افتادن آن، اثر قطعی در وضع اقتصادی آن کشور داشته باشد.

تاثیر بر موازنه ارزی: بیمه اتکایی یعنی توزیع جهانی ریسک. سازوکار آن این است که هر شرکت بیمه می­تواند با توجه به امکانات مالی خود تا حد معینی خطر قبول کند. بنابراین تمام بیمه­گران، ناگزیرند یا از قبول موارد بیمه با ارزش­های زیاد خودداری کنند یا برای هر مورد بیمه­ای اعم از بزرگ و کوچک (از نظر ارزش)، بیمه­نامه­ای صادر و آن قسمت از ارزش مورد بیمه را که مازاد بر ظرفیت آن­هاست به بیمه­گران دیگر واگذار  کنند. این عمل “بیمه اتکایی” است. طبیعی است که قسمتی از حق بیمه نیز متناسب با مبلغ واگذار شده باید به بیمه­گر اتکایی پرداخت شود. ممکن است بیمه­گر اتکایی یک شرکت بیمه داخلی باشد؛ ولی در مواردی که ارزش مورد بیمه بسیار زیاد است یک یا چند بیمه­گر اتکایی بازار داخلی نمی­توانند تعهد کافی به بیمه­گر صادرکننده بیمه­نامه بدهند و این بیمه­گر ناگزیر به شرکت­های بیمه اتکایی خارجی مراجعه می­کند. بنابراین نیاز به بیمه اتکایی برای هر کشوری قطعی است و به این ترتیب قسمتی از حق بیمه­ها به صورت ارز از کشور خارج می­شوند.

سوالات یا اهداف پایان نامه :

  1. صندوق سرمایه­گذاری مشترک بیمه­ای در بازارهای مالی قابلیت کاربرد دارد.
  2. صند­وق سرمایه­گذاری مشترک بیمه­ای موجب افزایش ظرفیت بیمه اتکایی می­شود.

                        صند­وق سرمایه­گذاری مشترک بیمه­ای موجب افزایش ضریب نفوذ بیمه در کشور می­شود.

 

برای دیدن جزئیات بیشتر ، خرید و دانلود آنی فایل متن کامل با فرمت ورد می توانید به لینک زیر مراجعه نمایید:

 پایان نامه

لینک متن کامل پایان نامه رشته مدیریت با عنوان :  طراحی صندوق سرمایه‌گذاری مشترک بیمه‌ای به منظور افزایش ظرفیت بیمه اتکایی با فرمت ورد





لینک بالا اشتباه است

برای دانلود متن کامل اینجا کلیک کنید

       
:: بازدید از این مطلب : 491
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 16 مرداد 1395 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: