پایان نامه رابطه بین دانش ضمنی و نوآوری طرح های بازاریابی در صنعت ساختمان تهران
نوشته شده توسط : admin

مفهوم راهبردی بازاریابی

در مفهوم راهبردی بازاریابی دو نکته مورد تأکید قرار گرفته است. نخست آنکه مدیران بازاریابی باید آگاهی‎های لازم درباره مشتری را با توجه به محیط خارجی که شامل :رقابت، قوانین و مقررات دولتی و عوامل اقتصادی، اجتماعی و سیاسی است، کسب نمایند و فقط به کسب آگاهی کامل در مورد مشتری کفایت نکنند. لذا مدیران بازاریابی باید با مقامات سیاسی و رقبا در صنعت ارتباط نزدیکی برقرار نماید تا به بازار هدف دسترسی پیدا کنند.

نکته دوم تغییر تمرکز از سود آوری به تامین منافع افراد و گروههای ذی نفع در فعالیتهای شرکت است که عمدتاً شامل :کارکنان، مدیریت، مشتریان، جامعه  و دولت هستند. به عبارت دیگر بازاریابی باید با توجه به محیط خارجی، مشتری را مورد توجه قرار دهد و منافع کارکنان و مشتریان را تامین نماید.

در مفهوم راهبردی، سود آوری سازمان مورد غفلت واقع نمی شود بلکه ابزار مهمی برای تامین منافع گروههای ذی نفع محسوب می شود.

ابزار بازاریابی راهبردی مدیریت راهبردی است که تمامی قسمتهای شرکت را به صورت یکپارچه مورد توجه قرار می دهد. یکی از وظایف مدیریت راهبردی کسب سود است که منابع لازم را جهت سرمایه گذاری و اعطای پاداش به سهامداران فراهم می آورد. بنابراین، هنوز هم سود هدفی مهم و ابزاری مهم جهت سنجش موفقیت بازاریابی می باشد اما به تنهایی هدف نهایی نمی باشد. هدف بازاریابی ایجاد ارزش برای افراد و گروههای ذی نفع می باشد که مهمترین آنها مشتری است و لذا اگر مشتری بتواند کالا یا خدمتی را با قیمت کمتر و یا کیفیت بالاتر از رقبا دریافت کند، شرکت با عدم موفقیت مواجه خواهد شد. به طور کلی، مفهوم راهبردی بازاریابی تمرکز مدیریت بازاریابی را از حالت به حداکثر رساندن منافع شرکت به مشارکت های راهبردی، تثبیت موقعیت شرکت بین فروشندگان و مشتریان در زنجیره ارزش با هدف “ایجاد ارزش” برای خریداران تغییر داده است. این مفهوم بازاریابی بدون مرز نام گرفته است (صفاری نژاد و همکاران، ۱۳۸۷).

 

۲-۱-۷- اصول بازاریابی

بازاریابی شامل سه اصل اساسی و مهم است که به شرح ذیل می باشد:

  • ایجاد ارزش برای مشتری
  • ایجاد مزیت رقابتی
  • تمرکز بر خواسته ها و نیازهای مشتریان

وظیفه بازاریابی ایجاد ارزشی بیش از رقبا برای مشتریان است. معادله ارزش برای مشتریان در زیر نشان داده شده است که جهت روشن تر شدن موضوع مفید می باشد. چنان که در معادله مشخص شده است ارزش برای مشتری با بهبود کیفیت کالا یا خدمت رابطه مستقیم دارد یعنی با افزایش بهبود کیفیت ارزش برای مشتری افزایش و با کاهش کیفیت سطح ارزش برای مشتری کاهش می یابد. برعکس ارزش با قیمت رابطه معکوس دارد و با کاهش قیمت سطح ارزش برای مشتری افزایش می یابد.

 

۲-۱-۸- مدل پنج نیروی پورتر در مورد موفقیت بازاریابی

یکی از الگوهایی که برای تجزیه و تحلیل محیط رقابتی در یک صنعت به منظور تدوین استراتژی مورد استفاده قرار می گیرد، مدل پنج نیروی پورتر است. اساس این استراتژی بر رقابت می باشد. تلاش برای کسب سهم بیشتر در بازار رقابت، تنها در حرکتهای رقبا متجلی نمی شود، بلکه رقابت در یک صنعت در اصول اقتصادی آن ریشه دارد و نیروهای رقابتی وجود دارند که فراتر از رقبا هستند. مشتریان، عرضه کنتدگان مواد اولیه، نورسیدگان بالاقوه و کالاهای جانشین همگی رقابتی هستند. که ممکن است برحسب نوع رشته صنعتی کم و بیش برجسته و فعال باشند. وضعیت رقابتی در یک صنعت متکی به پنج نیروی اساسی است:

 

 ۲-۱-۸-۱- تهدید تازه وارد ها

یکی از نیروهای رقابتی، تهدید تازه واردها به یک صنعت می باشد. ورود شرکتهای جدید به یک صنعت اغلب با افزایش ظرفیتها، منابع و تمایل برای کسب سهم بازار از سوی شرکتها همراه است. اما جدی بودن تهدید تازه وارد ها به موانع موجود بر سر راه ورود آنها و واکنش رقبای موجود بستگی دارد، به عبارت دیگر اگر موانع ورود زیاد باشد و تازه وارداها برخورد شدید از سوی رقبا را انتظار داشته باشند طبیعی است که امکان ورود و تهدید رقبای بالقوه کاهش می یابد. این نکته برای بازاریابان جهانی بسیار حائز اهمیت است که شرکتهای جهانی ممکن است بازار یک کشور را رصد کنند و وارد بازار شوند و به طور طبیعی با ورود آنها به بازار بخشی از سهم بازاری که آنها بدست آورده بودند را از دست دهند. این پدیده را به خوبی می توان در بازارهای نوپا مشاهده نمود. بازارهای نوپا فرصتهایی را برای اولین شرکتی که در آن وارد می‎شود به همراه دارد بویژه زمانی که رقابت داخلی ضعیف یا اصلاً وجود ندارد. در هر حال اول بودن در یک بازار می تواند هم منافعی برای ما داشته باشد و هم ما را با مخاطره مواجه نماید. برخی از مزایای تازه وارد بودن عبارتند از: شهرت بیشتر نام تجاری، وفاداری بیشتر مشتری، توزیع بهتر و تجربه بیشتر.

برخی از مخاطرات تازه وارد بودن عبارتند از: اعضای کانالهای توزیع ممکن است به آموزش نیاز داشته باشند، ممکن است ناچار باشیم مشتریان را آموزش دهیم، آگهی ها باید خیلی عمومی باشد و اینکه سلایق و استانداردها ناشناخته و ممکن است شکل نگرفته باشد(جعفری، ۱۳۸۴).

 

 ۲-۱-۸-۲- قدرت تأمین کنندگان مواد اولیه

عواملی که در قدرت تأمین کنندگان مؤثرترند عبارت اند از:  وجه تمایز وارده ها، هزینه متغییر عرضه کنندگان، وجود وارده ها و مواد جایگزینی، تمرکز عرضه کننده، اهمیت حجم محصول از نظر عرضه کننده، تأثیر وارده بر هزینه، مجبور به فروش نبودن.

 

 ۲-۱-۸-۳- قدرت چانه زنی خریداران

هنگامی که مشتریان بسیار متمرکز یا به صورت انبوه باشند، یا اینکه خرید آنها در حجم زیادی باشد توان آنها در چانه زدن به عنوان یک نیروی بسیار قوی عمل می کند و می تواند موجب تشدید رقابت در آن صنعت شود. توان مشتریان هنگامی بالا می رود که محصولات استاندارد یا همانند باشند. اگر وضع بدین منوال باشد، مصرف کنندگان می توانند درخواست قیمتهای پایین تر، ضمانتنامه های بلند مدت تر و بسته بندی های بهتری نمایند(۲۰۰۵Rosenberg, ).

برای دانلود متن کامل اینجا کلیک کنید





لینک بالا اشتباه است

برای دانلود متن کامل اینجا کلیک کنید

       
:: بازدید از این مطلب : 339
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 15 مرداد 1395 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: