دانلود پایان نامه بررسی بهبود شاخص فرایند مدیریت و کنترل تولید محصول
نوشته شده توسط : admin

سیستم مدیریت کیفیت در صنایع و خدمات خودروسازی مبتنی بر

 استاندارد  ISO/TS 16949:2000

در تاریخ۱/۳/۱۹۹۹ اولین ویرایش از استانداردهای بین المللی خودروسازی تحت نام:           ISO/TS 16949 توسط سازمان جهانی استاندارد  (ISO)منتشر شد و در چارچوب نیازمندی های استاندارد بین المللیISO 9000 با ارائه نیازمندی های خاص صنعت خودروسازی که تلفیقی تخصصی از استانداردهای آمریکائی VDA 6.1 ، QS9000می باشد، زبان مشترکی را ایجاد نموده که از خاور تا باختر بزرگترین شرکتهای تولیدکننده خودرو و قطعه ساز آن را لازم الاجرا دانسته و اجرای آن را به پیمانکاران و قطعه سازان خود توصیه نمودند. (نیاورانی،۱۳۸۴)

در سال ۲۰۰۲ ویرایش دوم  ISO/TS 16949توسط گروه کاری بین المللی خودرو[۱] و انجمن تولیدکنندگان خودرو ژاپن[۲]با حمایت کمیته فنی۱۷۶ سازمان  ISO،مدیریت کیفیت و تضمین کیفیت، گردآوری شد.با شروع فعالیت های واحدهای تولیدی و صنعتی کشور در همسوئی و مطابقت با خواسته های مورد نظر مشتری،صنایع خودروسازی کشور ناگزیر به جهت گیری به سمت جدیدترین خواسته ها و الزامات این صنعت شده و برای برآوردن نیازها و خواسته های کیفیتی مشتری باید به سمت استانداردهای تکمیل کننده ای که در تمام دنیا با استقبال گسترده ای روبرو شده است گام بردارند، این استاندارد بر اساس استاندارد ISO 9001  نوشته شده است و در هر بند خواسته های مکملی که از سطح بالاتری نسبت بهISO 9001 برخوردار است بیان شده و بهبود مستمر علاوه بر رضایت مشتری از مهمترین اهداف آن می باشد.

صنعت خودرو نمونه ای از صنایعی است که مجموعه ای از ویژگی ها نظیر پیچیدگی محصول، اهمیت بالای کیفیت، الزامات ایمنی، بازار گسترده فروش و … را همزمان دارا می باشد. بدون شک و با در نظر گرفتن تمام ویژگی ها، سیستم مدیریت کیفیتی که برای یک مجموعه تولید کننده خودرو و یا قطعات آن گزینش می گردد،باید حائز شرایط و الزاماتی باشد که توانایی پاسخگویی به تمامی موارد فوق را دارا باشد. شرکت هاو مجموعه های معتبر سازنده خودرو در سراسر جهان، از سال ها قبل به صورت مستقل گام د ر تدوین این استاندارد ها و قواعد فنی نهاده اند. (نیاورانی،۱۳۸۴)

سازگاری با سایر سیستم های مدیریت

  • این استاندارد با استاندارد ISO 14001:1996هم راستا شده است تا به لحاظ منافع استفاده -کنندگان،سازگاری بین این دو استاندارد افزایش یابد. (نیاورانی،۱۳۸۴)
  • این استاندارد سازمان را قادر می سازد تا سیستم مدیریت کیفیت خود را با الزامات ذیربط سایر سیستمهای مدیریت از قبیل مدیریت زیست محیطی،مدیریت بهداشت وایمنی کار و مدیریت مالی یا ریسک ، هم راستا یا یکپارچه نماید. (نیاورانی،۱۳۸۴)
  • سازمان می تواند سیستم های مدیریت فعلی خود را به منظور ایجاد یک سیستم مدیریت کیفیت که منطبق با الزامات این استاندارد باشد، تطبیق دهد.(نیاورانی،۱۳۸۴)

 

۲-۵-۱- سیستم مدیریت کیفیت :ISO/TS 16949:2002 کلیات، هدف، دامنه و کاربرد (فروغی، ۱۳۸۲)

۲-۵-۱-۱- کلیات: عبارتست از نشان دادن توانایی سازمان درتامین محصول منطبق با خواسته های مشتری وقوانین کاربردی مرتبط؛

۲-۵-۱-۲- هدف: عبارتست از دستیابی به رضایتمندی مشتری از طریق بکارگیری مؤثر سیستم شامل بهبود پی درپی فرآیندهای سیستم و اطمینان از انطباق با نیازمندیهای مشتری و الزامات قانونی؛ این استاندارد به منظور پرهیز از ممیزی های متعدد صدور گواهینامه و ایجاد یک رویکرد مشترک به سیستم مدیریت کیفیت در سازمان های تولیدکننده و تامین کننده خدمات مرتبط با قطعات خودرو تدوین شده است.

[۱] International Automotive Task Force

[۲] Japan Automobile Manufacturers Association

 متن فوق بخش هایی از این پایان نامه بود

برای دیدن جزئیات بیشتر ، خرید و دانلود آنی فایل متن کامل با فرمت ورد می توانید به لینک زیر مراجعه نمایید:

 پایان نامه

لینک متن کامل پایان نامه فوق با فرمت ورد





لینک بالا اشتباه است

برای دانلود متن کامل اینجا کلیک کنید

       
:: بازدید از این مطلب : 428
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 15 مرداد 1395 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: