پایان نامه ارشد:بررسی ارائه چارچوبی برای ارزیابی استراتژی های مختلف کسب تکنولوژی
نوشته شده توسط : admin

- ۱- ۱-  اهداف استراتژیک حامیان برون سپاری در فناوری اطلاعات

نتایج تجربی در شناسایی عوامل تعیین کننده در تصمیمات برون سپاری، به طور کلی نشان داده است که این تصمیمات در عملکردهای ضعیف مالی انجام می شوند، هرچند که پیشنهاد می شود که مجریان حوزه فناوری اطلاعات بیشتر بنا بر دلایل استراتژیک اقدام به این امر کنند تا به سبب کاهش هزینه ها.

برای به دست آوردن مشخصات دقیق تر، انگیزه های لازم برای استراتژی های اکتساب تکنولوژی در حوزه فناوری اطلاعات برای شرکت های مشتری استخراج می گردد. پژوهش در مورد آنچه انگیزه سازمان مشتری در برون سپاری نامیده می شود، یک لیست طولانی از انگیزه های آشکار یا انتظارات حاصل از استراتژی های اکتساب تکنولوژی (نگاه کنید به جدول (۲-۸)) را نشان می دهد. کاهش هزینه، رایج ترین انگیزه شناسایی شده توسط محققان است ( et al. 1994 Lacity) (Fisher et al. 2008).

با این حال در برخی از جدیدترین تحقیقات، در نظر گرفتن دلایل استراتژیک تری به غیر از کاهش هزینه ها مهم به نظر می رسد. یکی از مقالاتی که به طور گسترده ای این عوامل را ذکر کرده است توسط دو پژوهشگر بررسی شده اند (DiRomualdo, Gurbaxani, 2008). نویسندگان سه مفهوم استراتژیک در برون سپاری را معرفی کرده اند: بهبود سیستم های اطلاعاتی (از جمله صرفه جویی در هزینه)، تاثیر کسب و کار (مانند بهبود فرآیندهای کسب و کار) و بهره برداری تجاری. آن ها همچنین نشان داده اند که چه نوعی از قراردادها، سنجه ها، اقدامات و مقررات قیمت گذاری باید مورد استفاده قرار گیرد تا بیشترین تطابق را با اهداف استراتژیک داشته باشد.

منطق نسخه تجویزی آن ها ایستا است، اما بسیاری از نمونه ها حاکی از آن است که تحقق هدف استراتژیک فناوری اطلاعات در برون سپاری بسیار دشوار است و نیاز به درجه بالایی از حمایت مدیریتی است.

نویسندگان دیگر نیز تلاش برای به چالش کشیدن مجریان فناوری اطلاعات در برون سپاری استراتژیک را مد نظر داشتند.   قابل توجه ترین مقاله ها توسط کوین (Quinn et al. 2000) انجام شده است.

۱- ۱- ۲-  الزامات استراتژیک فناوری اطلاعات در برون سپاری

محققان اثرات استراتژی های اکتساب تکنولوژی در حوزه فناوری اطلاعات در سطح عملکرد با استفاده از معیارهایی از قبیل قیمت سهام،  عملکرد و عملکرد مالی انجام می دهند. در مورد قیمت سهام، مدیران ارشد می خواهند بدانند که چگونه سهامداران درک خود را در مقیاس های بزرگ فناوری اطلاعات در برون سپاری تصمیمات انجام می دهند.

تعدادی از مطالعات دانشگاهی به بررسی چگونگی استراتژی های اکتساب تکنولوژی در حوزه فناوری اطلاعات بر قیمت سهام تمرکز کرده اند (Farag, N., Krishnan, M., 2003). در مجموع، ۱۳ تاثیر استراتژی های اکتساب تکنولوژی بر عملکرد قیمت سهام استخراج شده اند. شش مورد نشان دهنده اثرات بسیار مثبت بر قیمت سهام (Agrawal et al. 2006 ) است، چهارتا از این موارد هیچ رابطه ای را نشان نمی دهد (Florin et al, 2005)  و سه مورد اثر منفی بر قیمت سهام را نشان می دهد (Oh, W et al, 2006).

جدول۲-۸- انگیزه های برون سپاری

انگیز های برون سپاری تعداد مقالات انگیز های برون سپاری تعداد مقالات
کاهش هزینه ۳۹ دسترسی به بازارهای جهانی ۳
تمرکز بر قابلیت های محوری ۲۴ همسویی استراتژی های کسب و کار و سیستم های فناوری اطلاعات ۳
دسترسی به متخصصین ۱۸ پیش بینی هزینه ۲
انگیز های برون سپاری تعداد مقالات انگیز های برون سپاری تعداد مقالات
ارتقای عملکرد کسب و کار ۱۷ کاهش هزینه های سربار ۲
دلایل فنی ۱۰ تولید نقدینگی ۲
کاتالیست های تغییر ۷ دسترسی سریع ۲
بهره برداری تجاری ۵ نوآوری ۲
مقیاس پذیری ۴    

 

۱- ۱- ۳-  بینشی برای مجریان

نزدیک به ۲۰ سال تحقیقات پژوهشگران نشان داده است که شرکت های مشتری در درجه اول، برون سپاری را به عنوان راهی برای کاهش هزینه های کسب و کار خود انتخاب می کنند. در واقع، برخی از بزرگترین اندیشمندان مانند الیور ویلیامسون استدلال کرده اند که بهره وری هزینه تنها استراتژی دراز مدت قابل دوام یک شرکت می باشد و می گوید که :

”من به طور قطع می گویم که بین صرفه جویی و استراتژیک بودن، صرفه جویی بسیار بنیادی تر حساب می شود. از همه مهمتر من معتقدم که تلاش های استراتژیک اگر یک برنامه با افزایش هزینه های تولید بر دوش  سازمان باشد، به ندرت پیروز خواهد شد (Williamson, O., 1991)

 متن فوق تکه ای از این پایان نامه بود

برای دیدن جزئیات بیشتر ، خرید و دانلود آنی فایل متن کامل می توانید به لینک زیر مراجعه نمایید:

 پایان نامه

متن کامل





لینک بالا اشتباه است

برای دانلود متن کامل اینجا کلیک کنید

       
:: بازدید از این مطلب : 638
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 14 مرداد 1395 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: