پایان نامه بررسی سنجش نقاط قوت و ضعف هر شعبه با توجه به پارامترهای فوق الذکر
نوشته شده توسط : admin

فصل ۱-                    روش های غیر پارامتری و انواع مدل های آن

۱-۱-         مقدمه

روش مطرح دیگر به منظور ارزیابی کارایی، روش ناپارامتری است، در این روش با استفاده از
تکنیک­های برنامه­ریزی ریاضی، به ارزیابی کارایی بنگاهها پرداخته خواهد شد، حال آنکه در این روش دیگر نیازی به برآورد تابع تولید نیست، و چنانچه بنگاه موردنظر، دارای چندخروجی متفاوت باشد، این روش در ارزیابی کارایی با مشکلی مواجه نخواهد بود. روشهای پارامتری برای ارزیابی کارایی واحدهای تولیدی که یک ستاده یا بیشتر از یکی دارند، در صورتی که بتوان ستاده­ها را به یکدیگر یا به یک واحد ستاده یکسان تبدیل کرد، مناسب هستند. اما فرض کنید بخواهیم دو واحد خدماتی در آموزش را از نظر کارایی با هم مقایسه کنیم و این واحدها بیش از یک ستاده نیز داشته باشند برای مثال دو نمونه از این ستاده­ها تعداد فارغ التحصیلان و مقالات پذیرفته شده در مجلات معتبر باشند که توسط هر واحد حاصل گردیده است و هیچ شاخصی جهت تبدیل یکی از این دو به دیگری نباشد در عین حال هیچ توافق کلی در مورد وزن یا اهمیت هر یک از این دو وجود نداشته باشد. حال اگر بخواهیم از روشهای قبلی، کارایی را ارزیابی و سپس مقایسه کنیم، عملاً غیرممکن است. چرا که ما ستاده واحدی جهت برآورد تابعی به عنوان تابع تولید مرزی نداریم. این مشکل یکی از مشکلات ارزیابی کارایی به روش تابع تولید مرزی است. از طرفی در تمامی روشهای ارزیابی کارایی با استفاده توابع تولید مرزی یک شکل خاص برای تابع تولید تصریح می­گردد و فرضهایی برای متغیر جزء تصادفی اعمال می­گردد که در عمل ممکن است نقض گردد. برای حل مشکلات فوق می­توان از روشی به نام «روش تحلیل پوششی داده­ها» استفاده نمود. در این روش برای ارزیابی کارایی هر واحد، ابتدا یک واحد مجازی ایجاد می­کنند که به صورت ترکیبی خطی از سایر واحدهای تصمیم­گیری ساخته می­شود. پس ستاده حاصل از این واحد تصمیم­گیری مجازی را  که با به کار بردن نهادۀ یکی از واحدهای تصمیم­گیری به دست می­آید  با ستاده واقعی این واحد مقایسه می­کنند و به این ترتیب اقدام به ارزیابی کارایی می­نمایند.

این روشها ی ناپارامتری مبتنی بر یک سری بهینه سازی هستند که برای کارایی نسبی ازآنها استفاده می شود.عبارت نسبی در جمله بالا بسیار حائز اهمیت است زیرا کارایی به دست آمده در این روش ،نتیجتا مقایسه بنگاههای موجود با یکدیگر است.بنابراین،در صورتی که تعدادی از مشاهدات حذف و یا تعداد آنها زیاد شود،ممکن است مقدار کارایی محاسبه شده نیز کم یا زیاد شود.بنابراین کارایی به دست آمده نسبی است نه مطلق.در روشهای غیرپارامتری نیاز به انتخاب فرم تابع نبوده و محدودیتی نیز برای تعداد ستانده وجود ندارند .

۱-۲-         فرایند تحلیل سلسله مراتبی AHP

در ارزیابی هر موضوعی ما نیاز به معیار اندازه گیری با شاخص داریم، انتخاب شاخص مناسب به ما امکان می دهد که مقایسه درستی بین جایگزینی ها یاآلترناتیوها به عمل آوریم. اما وقتی که چند یا چندین شاخص برای ارزیابی در نظر گرفته می شود، کار ارزیابی پیچیده می شود و پیچیدگی کار زمانی با لا می گیرد که معیار های چند یا چندین گانه باهم در فضا و از جنس های مختلف باشند. در این هنگام کار ارزیابی و مقایسه از حالت ساده تحلیلی که ذهن قادر به انجام آن است خار ج می شود و به یک ابزار تحلیل عملی قوی نیاز خواهد بود. یکی از ابزارهای توانمند برای چنین وضعیت هایی ( فر آیند تحلیل سلسله مراتبی) است .این روش برای سطح بندی و درجه بندی استفاده می شود گاهاً برای تحلیل های اجتماعی و اقتصادی نیز ممکن است به کار رود. در این روش قبل از هر

 متن فوق تکه ای از این پایان نامه بود

برای دیدن جزئیات بیشتر ، خرید و دانلود آنی فایل متن کامل می توانید به لینک زیر مراجعه نمایید:

 پایان نامه

متن کامل





لینک بالا اشتباه است

برای دانلود متن کامل اینجا کلیک کنید

       
:: بازدید از این مطلب : 389
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 13 مرداد 1395 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: