پایان نامه ارزیابی عملکرد شعب سازمان تامین اجتماعی استان گیلان با استفاده از مدل DEA
نوشته شده توسط : admin
  • فرضیه های تحقیق

با توجه به ماهیت تحقیق مبنی بر ارزیابی عملکرد شعب سازمان تامین اجتماعی استان گیلان با استفاده از تکنیک DEA، فرضیه­ای برای آن تعریف نمی­شود.

  • مواد و روشها

تحقیق حاضر از لحاظ هدف از نوع کاربردی است زیرا نتایج مورد استفاده شعب سازمان تامین اجتماعی قرار می­گیرد از نظر گردآوری داده­ها تحقیقی توصیفی پیمایشی است. از نظر روش تحقیق، روش توصیفی و بررسی اسناد و مدارک است.

  • روش و ابزار گرد آوری اطلاعات

در این پژوهش به طور کلّی می­توان روش گردآوری اطلاعات را به دو دسته کتابخانه­ای و میدانی تقسیم نمود. درخصوص جمع­آوری اطلاعات برای تایید یا رد سوالات پژوهش از روش میدانی (مراجعه به شعب تامین اجتماعی)استفاده می­شود و برای جمع­آوری داده­های کتابخانه­ای استفاده از اسناد و مدارک موجود از کتابها، مجلات، پایان­نامه­ها و پژوهش­های داخلی و خارجی.داده­های پژوهش حاضر از اطلاعات موجود در صورت سود و زیان و ترازنامه­های شعب سازمان  برای دو سال مالی ۹۰-۹۱ گردآوری می شود و همچنین از بانکهای اطلاعاتی و شبکه­های کامپیوتری، بررسی مقالات و اینترنت.

  • روش تجزیه و تحلیل اطلاعات

نرم­افزارهایی برای حل مدل­های DEA ارایه شده است که می­توان از نرم­افزارهای GAMZ،WINQSB، DEAP نام برد. در این تحقیق با استفاده از نرم­افزار DEA-SOLVER و داده­ها با استفاده از مدل CCR ورودی محور و خروجی محور و BCC ورودی محور و خروجی محور جهت تجزیه و تحلیل داده­ها قرار گرفت و شعب  مورد نظر به ترتیب کارایی درجه­بندی گشته و راهکارهایی جهت بهبود کارایی شرکت ناکارا و چگونگی رسیدن آنها به سطح شعب کارا ارائه می گردد.

۱۰-۱ قلمرو زمانی و مکانی

قلمرو مکانی این تحقیق کلیه شعب سازمان تامین اجتماعی استان گیلان می باشد، که محقق سعی برآن کرده است برای افزایش دقت یافته ها به تمامی آنها تقریبا مراجعه کند.

قلمرو زمانی این تحقیق از زمان آغاز که محقق با مراجعه به منابع کتابخانه ای شروع به انجام کارو سپس با مطالعات میدانی اقدام به جمع آوری داده ها و تجزیه و تحلیل آن کرد، تا پایان آن ۶ ماه می باشد.

۱۱-۱ جنبه های جدید بودن و نوآوری

این تحقیق برای اولین بار در سازمان تامین اجتماعی استان گیلان انجام میشود.

 

 

۱۲-۱ تعاریف عملیاتی واژگان

ارزیابی عملکرد[۱]ارزیابی عملکرد فرایندی است که توسط آن یک مدیر رفتار کاری کارکنان را با اندازه گیری و مقایسه با استانداردهای از قبل تعیین شده ارزشیابی می کند، نتایج را تست می کند و نتایج را به کارکنان ابلاغ می کند (گریفن، ۱۳۹۰ ص ۲۱۸).

کارایی[۲]کارایی عبارت است از نسبت مقدار محصول تولید شده به مقدار عاملی که به کار رفته است[۳]، که امروزه به صورت نسبت موزون چند ستاده به چند نهاده تعریف می گردد.

سازمان[۴]سازمان پدیده ای اجتماعی است که به طور آگاهانه هماهنگ شده و دارای حدود و ثغور نسبتا مشخصی بوده و برای تحقق هدف یا اهدافی، براساس یک سلسله مبانی داﺋمی فعالیت می کند (رابینز، ۱۳۸۷ ص ۲۲).در واقع سازمان زمانی ایجاد می گردد که رسیدن به هدف به تنهایی از عهده یک فرد خارج باشد(سعادت، ۱۳۸۹ ص ۲۳).

سازمان تامین اجتماعی: سازمان تامین اجتماعی یک سازمان بیمه گر اجتماعی است که ماموریت اصلی آن پوشش کارگران مزد و حقوق بگیر (به صورت اجباری) و صاحبان حرف و مشاغل آزاد (به صورت اختیاری) است. بر اساس قانون، سازمان تامین اجتماعی یک سازمان عمومی غیر دولتی است که بخش عمده منابع مالی آن از محل حق بیمه ها (با مشارکت بیمه شده و کارفرما) تامین می شود. به همین دلیل، دارایی هاو سرمایه های آن متعلق به اقشار تحت پوشش در نسل های متوالی است و نمی تواند قابل ادغام با هیچ یک از سازمان ها و موسسات دولتی یا غیر دولتی باشد (چارت سازمانی، سازمان تامین اجتماعی ایران، ۱۳۹۲).

تحلیل پوششی داده ها[۵]:روش برنامه ریزی ریاضی غیر پارامتریک برای برآورد مرز تولید (Frontier) می باشد یا به عبارتی مفهومی از محاسبه و ارزیابی سطوح کارایی را در داخل یک گروه از سازمانها نشان می دهد که کارایی هر واحد در مقایسه با گروهی محاسبه می شود که دارای بیشترین عملکرد هستند.

  1.  Performance Evaluation
  2.  Efficiency
  3.  فرهنگ، منوچهر. (۱۳۷۲)، فرهنگ فشرده علوم اقتصادی: انگلیسی-فارسی، تهران، نشر نی.
  4. ۴٫ Organization

۵٫Data Envelopment Analysis (DEA)

فروش فایل متن کامل این پایان نامه با فرمت ورد در این لینک





لینک بالا اشتباه است

برای دانلود متن کامل اینجا کلیک کنید

       
:: بازدید از این مطلب : 415
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 11 مرداد 1395 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: