سمینار نهان نگاری دیجیتال WATERMARKING
نوشته شده توسط : admin

دانشگاه آزاد اسلامی

واحد تهران جنوب

دانشکده تحصیلات تکمیلی

سمینار برای دریافت درجه کارشناسی ارشد

مهندسی برق – مخابرات

عنوان:

نهان نگاری دیجیتال

WATERMARKING

برای رعایت حریم خصوصی اسامی استاد راهنما،استاد مشاور و نگارنده درج نمی شود

تکه هایی از متن به عنوان نمونه :

(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)

 

چکیده:

به دلیل مزایای دیجیتال نسبت به آنالوگ دیتای مالتی مدیا عمدتا به صورت دیجیتال می باشد و این مزایا در چندین دسته قابل تقسیم بندی هستند. اولا ایجاد دیتای مالتی مدیای دیجیتال ساده تر و در مقابل خطاهای ایجاد شده مقاوم تر می باشد. ویرایش و اصلاح اطلاعات در این حالت نسبتا آسان تر انجام می پذیرد. ثانیا دیتای مالتی مدیای دیجیتال تقریبا بدون هیچ خطا و تداخلی در شبکه های کامپیوتری قابل دسترسی و انتقال می باشد. ثالثا پردازش نرم افزاری دیتا در این حالت (دیجیتال) به جای پردازش سخت افزاری موجب افزایش قابلیت شکل دهی مجدد اطلاعات سیستم ها می شود.

از طرف دیگر توزیع دیجیتال دیتای مالتی مدیا دارای چندین عیب نیز می باشد. دیتای دیجیتال بدون هیچ گونه کاهش کیفیت و محتوا قابل کپی کردن می باشد. این ویژگی مشکل بزرگی در زمینه مالکیت معنوی (مالکیت فکری) و حقوق کپی رایت مالکین می باشد.

واترمارکینگ یک راه حل برای حل مشکل ذکر شده می باشد که به عنوان جاسازی کردن غیرقابل مشاهده دیتای دیجیتال (اطلاعاتی کلی در مورد مبدأ، مقصد و سطح دسترسی به دیتا) در دیتای مالتی مدیای میزبان قابل توصیف است.

در این گزارش مشهورترین روش های واترمارکینگ و تشخیص واترمارکینگ ها و ویژگی های آن ها را بررسی خواهیم کرد.

مقدمه

پنهان کردن اطلاعات تاریخچه کهنی دارد. جوهرهای نامرئی، کدهای رمزی، پیغام های مخفی و به طور کلی استگانوگرافی همواره مورد توجه بشر بوده است. اما آنچه مورد بحث ماست مربوط به همین چند دهه اخیر یعنی عصر کامپیوتر و اینترنت است. هر روز میلیون ها فایل در اینترنت بین افراد جابه جا می شود و گستردگی و ارزان قیمت بودن این شبکه، این امکان را فراهم آورده است که به صورت کانالی ارزان و سهل الوصول برای مبادله پیغام های سری مورد استفاده قرار می گیرد. بنابراین استگانوگرافی نوین را به صورت نوعی رمزنگاری الکترونیک می توان تعریف کرد که آن اطلاعات در یک فایل که آن را کاور می نامند، به گونه ای مخفی شود که تنها توسط گیرنده مجاز (فردی که الگوریتم و رمز به کار گرفته شده را می داند) قابل بازیابی باشد. (کاور می تواند یک فایل تصویری، صدا، متن و یا ویدئو و… باشد.) به فایل نهایی اصطلاحاً استگانوگرام می گویند.

البته با این تعریف ممکن است که استگانوگرافی با رمزنگاری اشتباه گرفته شود، در صورتی که این دو تفاوت هایی اساسی دارند. در رمزنگاری اطلاعات ارسالی را با یک الگوریتم خاص و یک کلید رمز به گونه ای تغییر می دهند که توسط گیرنده غیرمجاز قابل فهم نباشد، ولی این به معنای مخفی بودن اطلاعات ارسالی نیست، بلکه هر فردی می تواند اصطلاحا کانال را استراق سمع کند و احیانا پیغام را رمزگشایی کند. ولی در استگانوگرافی اطلاعات به گونه ای در کاور مخفی شده است که قابل تشخیص نباشد و دشمن برای به دست آوردن پیغام ابتدا باید محیط انتقال و کاور را شناسایی کند و سپس در صورت امکان پیام را بیرون بکشد. بنابراین استگانوگرافی به نوعی امنیت بیشتری نسبت به رمزنگاری دارد. البته همانطور که گفته شد معمولا از ترکیب هر دو باهم استفاده می شود، یعنی پیغام ابتدا رمز و سپس مخفی می شود. بدین ترتیب یک لایه امنیتی دیگر به روش های متداول رمزنگاری اضافه می شود.

علاوه بر این گسترش روزافزون تجارت داده ها مانند نرم افزارها، فیلم، موسیقی، مقالات و… و راحتی جعل کردن، کپی غیرقانونی و به طور کلی هر نوع سوء استفاده از آنها، لزوم پیدا کردن روش هایی برای حفاظت از حقوق دارندگان داده ها را آشکار می سازد. به چنین روش هایی اصطلاحاً Watermarking می گویند. یک واترمارک دیجیتال معمولاً تصویری است که به یک تصویر یا فایل دیگر اضافه می شود بدون اینکه تأثیر مخربی روی آن بگذارد. تصویر اولیه را پیغام و تصویر ثانویه را کاور، حامل یا زمینه می گویند. با این تعریف می توان واترمارکینگ را به نوعی استگانوگرافی در تصویر نامید. البته بسته به کاربرد ممکن است نویسنده بخواهد واترمارک قابل رویت یا نامرئی باشد. اما در صورتی که هدف تبادل مخفی اطلاعات باشد، از واترمارک های نامرئی استفاده می شود. نوعی از واترمارک ها وجود دارند که از تفکیک رنگ به گونه ای استفاده می کنند که تنها اجازه دیده شدن آنها در یک باند رنگی خاص را می دهد بدین ترتیب ممکن است واترمارک در تصویر نامرئی باشد، ولی در صورت پرینت شدن که احتیاج به تفکیک رنگ دارد ظاهر می شود. بنابراین امکان استفاده تجاری از سند مورد نظر گرفته می شود. بسته به کاربرد، واترمارک باید ویژگی های مختلفی داشته باشد. برای مثال اکثر واترمارک ها باید در برابر انواع پردازش ها مقاوم باشند، اما ممکن است در کاربردی خاص بخواهیم واترمارک شکننده باشد تا به محص ایجاد کوچک ترین تحریفی از بین برود و نشان دهنده عدم اصل بودن اطلاعات باشد. الگوریتم های متعددی برای استگانوگرافی و واترمارکینگ وجود دارد که هریک مزایا، معایب و کاربردهای خاص خود را دارند.

برای دانلود متن کامل اینجا کلیک کنید.





لینک بالا اشتباه است

برای دانلود متن کامل اینجا کلیک کنید

       
:: بازدید از این مطلب : 345
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 8 مرداد 1395 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: