پایان نامه مقایسه اثر بخشی مداخله ی ذهن آگاهی مبتنی بر شناخت درمانی بر میزان مراقبت از خود در افراد
نوشته شده توسط : admin

۲-۱-۱-۳-نسخه های گوناگون درمان ذهن­آگاهی

در دو دهه­ی اخیرعلاوه بر ذهن­آگاهی مبتنی بر شناخت درمانی، تعداد زیادی از مداخلات و درمان­های دیگر مبتنی بر ذهن­آگاهی ظهور کرده­اند)بائر[۱]،۲۰۰۶)، این مداخلات شامل تمرین توجه متمرکزاست که درآن فرد توجه خود را روی یک محرک خاص همچون تنفس، احساس­های بدنی و غیره در طول یک دوره­ی­ زمانی خاص متمرکز می کند و برای این کار از تکنیک­های آرامبخش ذهنی و جسمی و فنون شناختی بهره می­گیرند(کران[۲]،۲۰۰۹). که از آن جمله می­توان به موارد زیر اشاره کرد؛

روش کاهش اضطراب مبتنی بر ذهن آگاهی[۳]( کابات زین،۲۰۰۳،۱۹۹۰)؛ هدف این روش آموزش ذهن آگاهی به بیماران به منظور افزایش رویکردهای ذهن­آگاهی برای مواجهه با موقعیت های استرس­زا است. این روش در گروه هایی آموزش داده می­شود که هدف یادگرفتن مهارت­های مقابله با استرس و تنظیم هیجان است(بیشاپ،۲۰۰۲).

ذهن­آگاهی مبتنی بر شناخت درمانی؛ یک مداخله­ی گروهی است که مهارت­های ذهن­آگاهی را با تکنیک­های درمان شناختی ترکیب می­کند تا فرد بر افکار خود متمرکز شود، البته بر خلاف درمان شناختی ، در این شیوه­ی درمانی هدف تغییر محتوای فکر نیست (بایر،۲۰۰۶؛ هایز و همکاران،۲۰۰۶)، بلکه فرد یاد می­گیردتا افکار و احساساتش را به شیوه­ای متفاوت ببیند(هایز وهمکاران،۲۰۰۶).

رفتار درمانی دیالکتیکی[۴]، به عنوان یک رفتاردرمانی چند بخشی توصیف شده است، چرا که تفکر دیالکتیکی را با آموزش یک سری از مهارت­ها مانند مهارت­های ذهن­آگاهی ترکیب می­کند(لینهان[۵]،۱۹۹۳). موفقیت این شیوه­ی درمانی در درمان اختلال شخصیت مرزی، سوء­مصرف مواد و اختلال خوردن به اثبات رسیده است(راندولف و همکاران،۱۹۹۹).

درمان پذیرش و تعهد[۶] ؛ در این روش درمانی عناصر رفتاری و ذهن­آگاهی و تعهد با­هم ترکیب می­شود. هدف این شیوه­ی درمانی بهبود بخشیدن انعطاف پذیری روانی از طریق آموزش تعهد وبودن درزمان حال است. در این شیوه از تکنیک های درمان شناختی رفتاری، گشتالت درمانی و درمان ذهن­آگاهی استفاده می­شود(هایز وهمکاران،۲۰۰۶).

۱٫Baer

۱٫Crane

  1. ۲. Mindfulness-Based Stress Reduction (MBSR)
  2. ۳. Dialectical Behavior Therapy

۴٫Linehan

  1. Acceptance and Commitment Therapy

 

متن کامل پایان نامه





لینک بالا اشتباه است

برای دانلود متن کامل اینجا کلیک کنید

       
:: بازدید از این مطلب : 362
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 8 مرداد 1395 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: