سمینار بررسی عملکرد جبران کننده دینامیکی ولتاژ (DVR)
نوشته شده توسط : admin

دانشگاه آزاد اسلامی

واحد تهران جنوب

دانشکده تحصیلات تکمیلی

سمینار برای دریافت درجه کارشناسی ارشد

مهندسی برق – قدرت

عنوان:

بررسی عملکرد جبران کننده دینامیکی ولتاژ (DVR)

برای رعایت حریم خصوصی اسامی استاد راهنما،استاد مشاور و نگارنده درج نمی شود

تکه هایی از متن به عنوان نمونه :

(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)

چکیده

افزایش روزافزون تجهیزات الکتریکی حساس به ولتاژ مانند PLC و درایوهای تنظیم سرعت و بارهای تریستوری و دستگاه های رباتیک که به دامنه و فاز ولتاژ حساس می باشند موجب آسیب پذیر شدن فرایندهای صنعتی در مقابل کمبود ولتاژ شده است به طوری که در چند سال گذشته روش های مقابله با کمبود ولتاژ مورد توجه خاصی قرار گرفته است و به همین خاطر بحث کیفیت توان مطرح شده است که کیفیت توان نامرغوب باعث اثرات نامطلوبی در کیفیت محصول می گردد و همچنین تلفات هزینه ای زیادی را به دنبال خواهد داشت. مشکلات کیفیت توان در حالت کلی از دو عامل اصلی زیر سرچشمه می گیرد که یکی خطاهایی می باشد که در سیستم توزیع و خطوط انتقال رخ می دهد و دیگری ناشی از بارهای غیرخطی و دینامیکی و تعامل بار و شبکه می باشد که موجب خطاهایی مانند لرزش ولتاژ، هارمونیک دار شدن جریان، افت ولتاژ و قطع لحظه ای ولتاژ و غیره می گردد. در چند سال اخیر برای رفع مشکلات فوق موضوعی به نام برق سفارشی مطرح گردیده شده است که مشکلات کیفیت توان را کاهش می دهد و بیشتر از تجهیزات FACTS و کلیدزنی بهره می گیرد. تجهیزات FACTS که بر پایه تبدیل منبع ولتاژ می باشند به صورت سری یا موازی در سیستم نصب می گردند و عمل تزریق یا جذب توان را انجام می دهند از جمله ادواتی که برای مقابله با کمبود ولتاژ مطرح شده است بازیابنده دینامیکی ولتاژ DVR می باشد که با تزریق ولتاژ به صورت سری به سیستم توزیع کمبود ولتاژ را برطرف می کند و در طی یک کمبود ولتاژ DVR قادر خواهد بود توان اکتیو و راکتیو را با سیستم توزیع مبادله نماید. برای تزریق توان اکتیو از یک منبع DC استفاده شده است.

DVR به خاطر دارا بودن قابلیت های دینامیکی ممتاز، یک وسیله مناسب برای حفاظت از بارهای حساس می باشد که از سوی کارخانجاتی که نیاز به کیفیت توان خوبی دارند مورد توجه قرار می گیرد چون حفاظت کارخانه با نصب دستگاهی که توان نامی آن درصدی از توان نامی بار می باشد فراهم می گردد و فقط عیب DVR در مواقع قطع برق می باشد. دقت جبران ولتاژ بازگرداننده به توانایی طرح PWM و طرح کنترلی مناسب و انتخاب پارامترهای فیلتر بستگی دارد. در این پروژه بر روی کیفیت توان و انواع خطاها و روش های جبران سازی آنها بحث شده است و مفهوم برق سفارشی و تجهیزات Facts مطرح شده است و سپس اجزای به کار رفته در بازیابنده توضیح داده شده است که بر روی دو جز کلیدی جبران کننده یعنی فیلتر و ترانس تزریق بررسی بیشتری صورت گرفته است و پارامترهای فیلتر تعیین شده اند. در این فصل همچنین مزایا و معایب روش کنترلی حلقه بسته و حلقه باز بررسی شده است و چند طرح کنترلی مناسب برای جبران سازی ارائه شده و عمل شبیه سازی روش جبران سازی همفاز و قبل از اختلال با نرم افزار Matlab صورت گرفته است. البته لازم به ذکر است که مبحث انرژی در DVR بسیار مهم می باشد که ما در دو سربار در موقع بروز خطا توالی صفر نداریم و به همین خاطر روی توالی صفر بحثی نشده است و جبران سازی فقط روی توالی مثبت و منفی ولتاژ صورت گرفته است. لازم به ذکر است که فضای حل مسائل در بازیابنده در مختصات d-q می باشد و برای تبدیل از PLL بهره گرفته شده است که حتی در سیستم نامتقارن نیز دنباله رو فاز توالی مثبت می باشد.

فصل اول

کیفیت توان

1-1- مقدمه

همان طوری که اشاره شد با افزایش تجهیزات حساس بحث کیفیت توان مطرح می گردد که بتوانیم یک شکل موج ولتاژ مناسب را در اختیار مشتری قرار دهیم. در این فصل در مورد انواع خطاها و روش های جبران سازی آنها بحث شده است و تجهیزات جبران کننده FACTS و مفهوم برق سفارشی توضیح داده شده است. امروزه بیشتر کارخانجات متقاضی تجهیزات جبران کننده ولتاژ برای منبع ولتاژشان می باشند چون اختلال هایی که در سیستم توزیع رخ می دهد هزینه های زیادی را برای کارخانه هایی مثل کارخانه نیمه هادی، کاغذسازی و بارهای تریستوری به دنبال خواهد داشت. تجهیزات برق سفارشی قابلیت اعتبار را برای مشتری های خودشان افزایش می دهند و منبع ولتاژ مناسب را برای آنها تضمین می کنند.

برای دانلود متن کامل اینجا کلیک کنید.





لینک بالا اشتباه است

برای دانلود متن کامل اینجا کلیک کنید

       
:: بازدید از این مطلب : 334
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 7 مرداد 1395 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: