پایان نامه ارشد:میزان ملاحضات فردی و میزان خلاقیت کارکنان آموزش و پرورش
نوشته شده توسط : admin

۳  رهبری ممتاز

رهبران ممتاز بیش تر همانند یک معلم و مربی عمل می کند تا یک فرد دیکتاتور و مستبد، و به واسطۀ بکارگیری چنین سبکی است که به پیروان خود قدرت می بخشند. بررسی ۱۰۴۶ فرد آمریکایی ضرورت این سبک از رهبری را تایید کرده است. نتایج حاصل از این بررسی نشان داد که تنها ۳۸ نفر از پاسخ دهنده گان مشاور یا مربی اثر بخش داشته اند.

طرز تفکر موثر، زیر بنای رهبری ممتاز را تشکیل می دهد. صاحبنظران، مدیران را تشویق می کنند تا به پیروانی خود نحوۀ تفکر موثر را بیاموزند. بدین ترتیب انتظار می رود که احساسات کنترل فردی و انگیزه درونی کارکنان افزایش یابد. به کارگیری این سبک از رهبری باعث می شود تامدیران از وقتشان بهتر استفاده کنند، زیرا شیوۀ رهبری کارکنان را تشویق می کند تا به مدیریت بپردازند (کریتنر و کینیکی ۱۳۹۰، ۵۱۸).

۲-۲-۱۰-۴-۴  نظریه رهبری خدمتگزار

در رابطه با رهبری خدمتگذار باید به این سه نکته اشاره کنیم که این سبک از رهبری بیش از آنکه قابل آزمایش بوده و جنبۀ تئوریک داشته باشد بیشتر فلسفی است. واژۀ رهبری خدمتگار برای اولین بار توسط رابرت گرین لیف ابداع گردید. وی معتقد است رهبران بزرگ جهت برآورده کردن نیازهای کارکنان، مشتریان و جامعه همچون خدمتگذاری عمل می کنند. در این سبک  از رهبری بیشتر بر خدمت رسانی به دیگران تاکید می شود. بر اساس نظریه  جیم استوارت بنیان گذار محفل رهبری در تامپای فلوریدا ریشۀ رهبری در تعهد به خدمت رسانی نهفته است. اگر شما بدانید با بکارگیری این سبک از رهبری، کارکنان شما  از درایت، اختیار و سلامت بیشتری برخوردار شده و احتمالاً خودشان تبدیل به رهبرانی خدمتگذار خواهند شد، مطمئناً شما این سبک را به کار می گیرید. لازم به ذکر است، که این رویکرد از ثبات بالایی برخوردار نبوده بلکه یک رویکرد بلند مدت به لحاظ ایجاد تغییر و تحول در زندگی  و حیطه شغلی به شمار می آید. جدول۲-۷  نمایانگر ده مشخصه اصلی رهبران خدمتگذار است.

جدول ۲-۷ ویژگی رهبران خدمتگزار

ویژگی های رهبران خدمتگذار شرح
۱٫شنیدن رهبران خدمتگذار جهت تعیین و تشخیص نیازها و خواسته هاس گروه می کوشند تا خوب بشنود.
۲٫همدلی رهبران خدمتگذار سعی می کنند تا با احساسات و عواطف دیگران همدلی کنند، اگر فردی دارای عملکرد ضعیفی است باز با این حال اهداف مطلوب او در تصمیم گیری ها منظور می شود.
۳٫التیام بخش رهبران خدمتگذار سعی می کنند تا خود و دیگران را برای مواجه شدن با شکست ها و یا سختی های احتمالی در آینده آماده کنند.
۴٫آگاهی رهبران خدمتگذار نسبت به نقاط قوت و محدودیت های خود آگاه هستند.
۵٫ترغیب رهبران خدمتگذار هنگام تصمیم گیری ها و تلاش جهت نفوذ بر دیگران، بیشتر به ترغیب افراد می پردازند  تا اینکه از قدرت و موقعیت خود استفاده کنند.
۶٫مفهوم سازی رهبران خدمتگذار زمان و تلاش زیادی صرف می کنند تا افکار وسیع تری را به لحاظ مفهومی به وجود آوردند.
۷٫دور اندیشی رهبران خدمتگذار از توانایی پیش بینی پیامدهای آتی مرتبط با شرایط فعلی برخورداند.
۸٫نظارت رهبران خدمتگذارخود را ناظر بر افراد ومنابعی می دانند که تحت کنترل و نظارت آنهاست.
۹٫برقراری ارتباط رهبران خدمتگذاردرصدد ایجاد یک حس مشترک در درون و بیرون از سازمان هستند.
۱۰٫متعهد نسبت به رشد افراد رهبران خدمتگذارنسبت به افراد تحت کنترلشان متعهد هستند. آنها در تلاش اند تا برای کارکنان خود محیطی را فراهم آورند که متضمن رشد فردی، حرفه ای و معنوی آنها باشند.

منبع : (کریتنر و کینیکی ۱۳۹۰،۵۱۹)

 

متن فوق تکه ای از این پایان نامه بود

برای دیدن جزئیات بیشتر ، خرید و دانلود آنی فایل متن کامل می توانید به لینک زیر مراجعه نمایید:

 پایان نامه

متن کامل

 





لینک بالا اشتباه است

برای دانلود متن کامل اینجا کلیک کنید

       
:: بازدید از این مطلب : 368
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 4 مرداد 1395 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: