سمینار بررسی تاثیر اتوماسیون شبکه توزیع بر بهبود قابلیت اطمینان
نوشته شده توسط : admin

دانشگاه آزاد اسلامی

واحد تهران جنوب

دانشکده تحصیلات تکمیلی

“M.Sc” سمینار برای دریافت درجه کارشناسی ارشد

مهندسی برق – قدرت

عنوان:

بررسی تاثیر اتوماسیون شبکه توزیع بر بهبود قابلیت اطمینان

برای رعایت حریم خصوصی اسامی استاد راهنما،استاد مشاور و نگارنده درج نمی شود

تکه هایی از متن به عنوان نمونه :

(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)

چکیده:

در شرایطی که شرکتهای توزیع، به عنوان زیرمجموعه سیستم قدرت، در حال تجدید ساختار از مدل سنتی و یکپارچه عمودی هستند، طراحیها و نحوه بهرهبرداری شبکه سختتر خواهد شد. چرا که بقاء شرکت در فضای جدید رقابتی مستلزم اجرای توابع و طرح هایی است، که پاسخگوی توام نیازهای فنی و اقتصادی باشد.

در چنین فضایی، تبادل اطلاعات بصورت برخط، کنترل از راه دور و مدیریت پر بازده سیستم برای شرکتهای برق بسیار حیاتی و اجتناب ناپذیر شده است. با در نظر گرفتن ابعاد گسترده جغرافیایی شبکه، تحقق این امر تنها با بهره گیری از فن آوری اطلاعات، کامپیوترها و تکنولوژی مخابراتی پر سرعت امکانپذیر میشود. به این سیستم پایش (مانیتورینگ) و کنترل شبکه توزیع، اتوماسیون شبکه توزیع میگویند.

در این مطالعه اثر اتوماسیون توزیع بر بهبود قابلیت اطمینان شبکه توزیع مورد بررسی قرار میگیرد . در ابتدا مفاهیم و تاریخچه تکامل اتوماسیون بیان شده و با معرفی توابع مختلف اتوماسیون وارد موضوع می شویم (فصل اول و دوم). سپس، در فصل سوم، تکنولوژیهای مخابراتی متداول در بحث اتوماسیون توزیع با هم مقایسه شده و اثر آن بر قابلیت اطمینان شبکه مطالعه میشود. فصل چهارم تا ششم سطوح مختلف اتوماسیون شامل اتوماسیون در سطح پست تا مشتری را بررسی کرده و توابع هریک را معرفی میکند. فصل هفتم شامل ارزیابیهای امکانسنجی در مطالعات اتوماسیون توزیع است، و در نهایت تعامل انسان با اتوماسیون به عنوان زیرمجموعهای از شبکههای هوشمند آینده در فصل هشتم مورد بررسی قرار میگیرد.

فصل اول: کلیات

1- معرفی

شبکه توزیع انرژی الکتریکی بعنوان آخرین و گسترده ترین بخش شبکه قدرت، اهمیت و جایگاه ویژه ای در برق رسانی به مشترکین دارد. امروزه در شرکتهای برق سراسر دنیا، بهره گیری از سیستمهای مانیتورینگ کامپیوتری شبکه به منظور کنترل و مدیریت صحیح و پربازده، به سرعت رو به افزایش است. به این دلیل، تحقیقات و طراحیهای وسیع با محوریت اتوماسیون شبکه توزیع و با بهره گیری از آخرین پیشرفتها در فضای فن آوری اطلاعات (IT) و سیستمهای مخابرات داده، در حال مطالعه و اجراست.

شرکتهای برق در سراسر جهان به مشکلات ناشی از سیستمهای قدرت یکپارچه سنتی پی برده و لذا به سمت مدل خصوصی سازی شامل شرکتهای تولید (GENCO)، شرکتهای انتقال (TRANSCO)، شرکتهای توزیع (DISCO) و شرکتهای خدمات انرژی (ESCO)، پیش میروند. در آینده، بسیاری از شرکتهای توزیع، قراردادهای شخص ثالث تنظیم میکنند تا به این ترتیب توان را بصورت کلان از شرکتهای تولید و شرکتهای انتقال به دستگاه های اندازه گیری (ESCOها) منتقل کنند. از طرف دیگر چرخه های خرده فروشی هم با اتصال ژنراتورهای کوچک به شبکه توزیع، انرژی الکتریکی را بصورت مستقیم به مشترک می فروشند. در این شرایط علاوه بر سخت و پیچیده شدن طراحی ها و نحوه بهره برداری شبکه، شرکتهای توزیع برای بقا در فضای جدید رقابتی، ناگزیر به اجرای توابع و طرحهایی میشوند، که پاسخگوی توام نیازهای فنی و اقتصادی باشد.

در چنین فضایی، تبادل اطلاعات بصورت برخط، کنترل از راه دور و مدیریت پر بازده سیستم برای شرکتهای برق بسیار حیاتی و اجتناب ناپذیر شده است. با در نظر گرفتن ابعاد گسترده جغرافیایی شبکه، تحقق این امر تنها با بهره گیری از فن آوری اطلاعات، کامپیوترها و تکنولوژی مخابراتی پر سرعت امکانپذیر میشود. به این سیستم پایش (مانیتورینگ) و کنترل شبکه توزیع، اتوماسیون شبکه توزیع میگویند. مطابق تعریف موسسه مهندسی برق و الکترونیک (IEEE)، اتوماسیون توزیع سیستمی است که امکان پایش، هماهنگی و بهره برداری اجزاء شبکه را بصورت بلادرنگ و از راه دور فراهم میکند.

1-1- تاریخچه و دورنمای اتوماسیون

مفهوم اتوماسیون توزیع به دهه 1970 بر میگردد. در آن زمان، انگیزه اصلی تحقق چنین سیستمی، استفاده از کامپیوترهای تکامل یافته و فن آوری مخابراتی برای بهبود بهره برداری از شبکه توزیع بود. از آن به بعد، اتوماسیون با افزایش مانیتورینگ، کنترل و مخابرات در شبکه توزیع رشد کرد. همچنین تکامل سیستم اسکادا، بعد از پایش شبکه تولید و انتقال در سیستم توزیع، به توسعه فرآیند اتوماسیون توزیع کمک کرد.

در دهه 1970 چندین پروژه پایلوت کوچک توسط تعداد محدودی از شرکتهای برق، برای آزمایش مفهوم اتوماسیون توزیع انجام شد و در دهه 1980 این پروژهها بیشتر توسعه یافتند. با پیشرفت تکنولوژی در دهه 1990، چندین پروژه کلان اتوماسیون و تعداد زیادی پروژه های کوچک توسط شرکتهای مختلف تحقق یافتند.

عدم قطعیت در کسب و کار به سبب تجدید ساختار و مقررات زدایی در صنعت برق، موجب کندی تحقق اتوماسیون در مقیاس وسیع شد. به همین علت فلسفه کلی اتوماسیون زیر سوال رفت. در واقع زمان آن رسیده است که به جای اجرای پروژههای کلان، انتخاب پروژه ها و توابع اتوماسیون توزیع مبتنی بر نیاز شبکه بنا شود. بعلاوه با تحقق اتوماسیون مبتنی بر نیاز، مدیریت شبکه هم سادهتر خواهد شد. پس از اجرای کامل تجدید ساختار و مقررات زدایی، فعالیتهای در بر گیرنده اتوماسیون توزیع به سرعت افزایش خواهد یافت چرا که بستری برای تحقق کنترل انعطاف پذیر شبکه، افزایش قابلیت اطمینان و بهبود کیفیت توان
فراهم خواهد شد. علاوه بر این، تحقق اتوماسیون در شبکه توزیع منافع ناملموس، نظیر افزایش عمر مفید تجهیزات را هم بدنبال دارد، که این موارد در فصلهای بعدی به تفصیل مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

برای دانلود متن کامل پایان نامه اینجا کلیک کنید.





لینک بالا اشتباه است

برای دانلود متن کامل اینجا کلیک کنید

       
:: بازدید از این مطلب : 445
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 3 مرداد 1395 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: