نوشته شده توسط : admin

متغیرهای پژوهش

متغیر مستقل: آموزش جرأت­ورزی

متغیرهای وابسته: اضطراب اجتماعی و عزت­نفس

متغییر کنترل: جنسیت

۱-۵- گزاره­های تحقیق

۱-۵-۱- هدف کلی

هدف کلی این پژوهش، بررسی اثربخشی آموزش جرأت­ورزی بر اضطراب اجتماعی و‌‌عزت نفس رابطان افتخاری بهداشت مراکز بهداشتی درمانی شهری شهرستان یزد در سال۱۳۹۰ می باشد.   

 

۱-۵-۲- اهداف جزیی:

جهت تحقق هدف کلی فوق، اهداف جزیی زیر تدوین گردیده است:

۱-   شناسایی تأثیر آموزش جرأت­ورزی رابطان افتخاری بهداشتی.

  • شناسایی تأثیر آموزش جرأت­ورزی بر کاهش میزان اضطراب اجتماعی رابطان افتخاری بهداشتی.
  • شناسایی تأثیر آموزش جرأت­ورزی بر افزایش عزت­نفس رابطان افتخاری بهداشتی.

۱-۶- فرضیه­های پژوهش

براساس هدف­های جزیی فوق این پژوهش به بررسی فرضیات زیر می­پردازد.

  • آموزش مهارت جرأت­ورزی موجب کاهش اضطراب اجتماعی رابطان افتخاری بهداشتی می­شود.
  • آموزش مهارت جرأت­ورزی موجب افزایش عزت­نفس کلی رابطان افتخاری بهداشتی می­شود.
  • آموزش مهارت جرأت­ورزی موجب افزایش جرأت­ورزی رابطان افتخاری بهداشتی می­شود.

 

۱-۷- تعاریف مفهومی و عملیاتی واژه­ها

تعریف آموزش جرأت­ورزی

تعریف مفهومی: جرأت­ورزی یعنی ملاحظه حقوق دیگران، و در عین حال گرفتن حق خود. ویژگی­های این سبک عبارتند از: دادن پاسخ­های خود انگیخته با لحنی دوستانه اما قاطع، نگاه کردن به دیگران، ذکر مسائل مهم، ابراز احساسات و عقاید، بها دادن به خود، نرنجاندن خود و دیگران؛ در این سبک، هدف شخص رعایت عدالت برای تمام طرف­های رابطه است(کاسبان و همکاران، ۱۳۸۷). جرأت­ورزی یا به عبارتی آموزش این وجه از مهارت­های اجتماعی، رویکردی رفتاری است که امروزه رواج بسیاری یافته است و مخصوصاً برای افرادی که مشکلاتی در ابراز وجود خود در موقعیت­های بین فردی دارند، مفید است. ولی با این وجود، آموزش جرأت­ورزی می­تواند برای همه افراد مناسب باشد، زیرا همه افراد در ابراز وجود خود، در موقعیت­های معینی مشکل دارند(صاحب الزمانی و همکاران، ۱۳۸۸). در آموزش جرأت­ورزی به فرد آموخته می­شود که چگونه رفتار مبتنی بر جرأت و جسارت از خود نشان دهد. فرد با تلاش برای کشف و تعریف مشکل، پیگیری هدف­های مورد نظر(همواره با رفتار توام با جرأت)، تکرار نقش­گذاری، واژگون سازی نقش و ارائه تدریجی و متوالی رفتارهای مطلوب، شیوه­های مناسب مبتنی بر جرأت را برای بیان خواسته­های خود می­آموزد(مان، ۱۹۹۵؛ ترجمه ساعتچی، ۱۳۷۴). آموزش مهارت جرأت­ورزی در این تحقیق آموزشی است که محتوی آن برگرفته از کتاب مهارت رفتار جرأت­مندانه، تألیف موتابی و کاظم زاده عطوفی(۱۳۸۷) و پاورپوینت آموزشی موتابی و کاظم زاده عطوفی(۱۳۹۰)، می­باشد. آموزش این مهارت به مدت ۸ جلسه و هر جلسه ۶۰ دقیقه جهت رابطان بهداشتی برگزار گردید.

تعریف عملیاتی: نمره­ای است که هر رابط افتخاری بهداشت در آزمون ابراز وجود[۱] گمبریج و ریجی[۲](۱۹۷۵)، بدست می­آورد.

[۱]– Assertiveness Inventory

[۲]– Gambrill & Richy

 متن فوق تکه ای از این پایان نامه بود

برای دیدن جزئیات بیشتر ، خرید و دانلود آنی فایل متن کامل می توانید به لینک زیر مراجعه نمایید:

 پایان نامه

متن کامل

 





لینک بالا اشتباه است

برای دانلود متن کامل اینجا کلیک کنید

       
:: بازدید از این مطلب : 402
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 3 مرداد 1395 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: