دانلود پایان نامه بررسی اثربخشی آموزش جرأت¬ورزی بر اضطراب اجتماعی و‌‌عزت نفس رابطان افتخاری
نوشته شده توسط : admin

اضطراب اجتماعی

تعریف مفهومی: اضطراب اجتماعی شامل ترس پایدار از ارزیابی منفی توسط دیگران است. این اختلال یکی از انواع اختلالات اضطرابی به شمار می­رود. مبتلایان به اضطراب اجتماعی از تحقیر شدن و شرمساری در موقعیت­های اجتماعی خاص مثل گفتگو در جمع به شدت می­ترسند. این ترس ممکن است شامل نگرانی از بروز علائم اضطراب از قبیل سرخ شدن، لرزیدن و عرق کردن باشد(محمودی و همکاران، ۱۳۸۹). فرض افراد مبتلا به هراس اجتماعی این است که دیگران ذاتاً انتقاد کننده هستند و احتمالاً آن­ها را منفی ارزیابی می­کنند(رپی و هیمبرگ، ۱۹۹۷؛ به نقل از طهماسبی مرادی، ۱۳۸۴). میلر[۱](۲۰۰۷)، معتقد است، اضطراب اجتماعی به عنوان یک ترس مشخص و مزمن از یک یا چند موقعیت اجتماعی تعریف می­شود که فرد خود را در معرض موشکافی به وسیله­ی دیگران می­بیند و می­ترسد مبادا کاری انجام دهدکه باعث خجالت باشد یا تحقیرآمیز به نظر آید. فردی که دچار اضطراب اجتماعی است، هیچ گونه تمایلی به آغاز ارتباط با دیگران ندارد و با احساس از ترس و پایداری غیر معمول، از هر موقعیتی که ممکن است در معرض داوری دیگران قرار گیرد، اجتناب ورزد.

تعریف عملیاتی: نمره­ای است که هر رابط بهداشت در آزمون هراس اجتماعی مشاوری[۲](۱۳۸۱)، بدست می­آورد.

 

عزت نفس

 تعریف مفهومی: واژه عزت­نفس تعاریف مختلفی دارد، به عقیده برخی محققان عزت­نفس عبارت است از ارزشی که خصوصیات و صفات روانی خودپنداره برای فرد دارد که از اعتقادات فرد در مورد تمام چیزهایی که در او وجود دارد ناشی می­شود(باقرزاده و همکاران، ۱۳۸۴). عزت­نفس به این اشاره می­کند که فرد خود را قبول دارد، به خود احترام می­گذارد و خود را یک شخص باارزش در نظر می­گیرد. با افزایش عزت نفس، سطح استرس کاهش می­یابد(شیمیزو[۳] ، ۲۰۰۴).

تعریف عملیاتی: نمره­ای است که هر رابط افتخاری بهداشت در پاسخ به آزمون کوپراسمیت[۴](۱۹۶۷)، بدست می­آورد.

 

تعریف رابطان بهداشتی

تعریف مفهومی: رابطان بهداشت افرادی هستند که علاوه بر کسب آگاهی در زمینه­ی موضوعات بهداشتی، با شرکت در کلاس­های آموزشی و کسب مهارت­های ارتباطی جهت برقراری یک ارتباط صحیح و صمیمانه با خانواده­های تحت پوشش به منظور انتقال پیام­های بهداشتی، تشویق و ترغیب آن­ها برای دریافت مراقبت­های بهداشتی، برقراری ارتباط میان واحدهای بهداشتی و مردم محله برای برآورده کردن نیازهای بهداشتی شرکت می­کنند(جزوه ستاد گسترش شبکه­های بهداشتی درمانی کشور، ۱۳۸۶: ۲۴). آن­ها با داشتن حداقل سواد خواندن و نوشتن، برخورداری از مقبولیت اجتماعی مناسب، برخورداری از وقت کافی و وجود علاقه و انگیزه برای انجام فعالیت­های اجتماعی به همکاری دعوت می­شوند(همان منبع: ۲۴).

تعریف عملیاتی: طرح رابطان افتخاری بهداشت طی نامه شماره ۳۵۳۹/۱ مورخ ۲۲/۶/۱۳۷۲ وزارت بهداشت در سیستم بهداشتی استان یزد اجرا گردید. در این پژوهش رابطان افتخاری بهداشت تعداد ۹۰ نفر رابط بهداشت هستند که آموزش مهارت جرأت­ورزی را توسط محقق دریافت می­کنند.

 

[۱]  -Miller

۱- Shimizu

۲- Cooper Smith

 متن فوق تکه ای از این پایان نامه بود

برای دیدن جزئیات بیشتر ، خرید و دانلود آنی فایل متن کامل می توانید به لینک زیر مراجعه نمایید:

 پایان نامه

متن کامل





لینک بالا اشتباه است

برای دانلود متن کامل اینجا کلیک کنید

       
:: بازدید از این مطلب : 437
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 3 مرداد 1395 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: