پایان نامه بررسی سنجش آموزش مهارت جرأت¬ورزی بر افزایش عزت¬نفس کلی رابطان افتخاری بهداشت
نوشته شده توسط : admin

اضطراب و اضطراب اجتماعی

زندگی بشر در طی قرون متمادی دستخوش تغییر و دگرگونی­هایی بوده که گاه تحت کنترل انسان و گاه وقوع این تغییرات خارج از حیطه­ی کنترل انسانی بوده است. یکی از گسترده­ترین قلمروهای پژوهش در چند دهه­ی اخیر اضطراب و حوزه­های وابسته به آن است. اگر چه نویسندگان، قرن بیستم را عصر اضطراب نامیده­اند، اما به طور حتم اضطراب در تمام دوران همراه بشر بوده است. اضطراب مفهوم جدیدی نیست و حتی در آثار مصریان باستان از آن سخن به میان آمده است(بک[۱] و همکاران، ۱۹۸۸).

اختلالات اضطرابی یکی از شایع­ترین اختلالات روان­پزشکی است به طوری که در ایالت متحده آمریکا سالانه بیش از ۲۳ میلیون نفر به آن مبتلا می­شوند و از هر چهار نفر، یک نفر با آن درگیر است(کرسون[۲]، ۲۰۰۰). اضطراب، معمول­ترین پاسخ به محرک تنش­زا است. منظور از اضطراب، هیجانی است ناخوشایند که همه­ی ما درجاتی از آن را در قالب کلمه­هایی همچون«دلشوره، نگرانی، تنش، ترس» تجربه کرده­ایم(اتکینسون و همکاران، ۱۳۸۵ :۴۹۲). اغلب اصطلاح ترس[۳] و اضطراب[۴] به صورت مترادف بکار می­روند. تمایزی که می­توان بین این دو اصطلاح قائل شد آن است که ترس، اغلب به ارزیابی اولیه از یک خطر واقعی برمی­گردد. در حالی که اضطراب، بیشتر به حالت هیجانی نگرانی و دلواپسی به علت خطری نامعلوم اطلاق می­شود. فوبیا (هراس­ها)، ترس­های اغراق آمیز و غالباً فلج کننده از رویدادها یا اشیاء خاص هستند. هراس با میل به اجتناب از محرکات ترس انگیز مشخص می­شود وحشت زدگی[۵]، ترس شدید و ناگهانی همراه با تلاش­های عجولانه و دیوانه­وار برای یافتن امنیت است(بک و امری[۶]، ۱۹۹۰). ترس و اضطراب به طور آشکار به عنوان جنبه­های مهمی از رفتار انسان در مصر و یونان باستان شناسایی شده­اند. رولومی[۷]ریشه­های تاریخی مفاهیم رایج اضطراب را از دیدگاه­های فلسفی و مذهبی، پاسکال در قرن هفدهم و کیکیگارد[۸] در قرن نوزدهم دنبال کردند. در توجیه ترس، داروین[۹] نشانه­های بیولوژیکی و رفتاری مشاهده پذیر و فروید[۱۰] بر اضطراب تمرکز می­کند(ابوالقاسمی، ۱۳۷۴). اضطراب به منزله بخشی از زندگی هر فرد در همه جوامع به عنوان پاسخ مناسب و سازگاری تلقی می­شود. فقدان اضطراب یا اضطراب زیاد ممکن است ما را با مشکلات و خطرات قابل توجهی مواجه سازد. اضطراب در حد متوسط و سازنده ما را وا می­دارد که برای انجام امور خود، به موقع و مناسب تلاش کرده و بدین ترتیب زندگی خود را بارورتر و بادوام­تر سازیم(دادستان، ۱۳۷۴).

اضطراب، نوعی احساس کلی در این باره است که امکان دارد اتفاق خطرناکی روی دهد، ولی فرد مطمئن نیست که چه اتفاقی، در کجا و چه موقع قرار است روی دهد. در هنگام اضطراب، فرد فرار نمی­کند و حتی ممکن است به چیزی نزدیک شود تا از خطر احتمالی بیشتر آگاهی یابد(کالات، ۱۳۸۶: ۲۰۰). اضطراب، معمول­ترین پاسخ به محرک تنش­زا است. منظور از اضطراب، هیجانی است ناخوشایند که همه­ی ما درجاتی از آن را در قالب کلمه­هایی همچون«دلشوره، نگرانی، تنش، ترس» تجربه کرده­ایم(اتکینسون و همکاران، ۱۳۸۵: ۴۹۲). اضطراب یک عکس العمل طبیعی در برابر فشار روانی است که هر انسانی خواه ناخواه تلخی آن را چشیده است(فلاحی، ۱۳۸۱). اضطراب یک احساس منتشره بسیار ناخوشایند و اغلب مبهم با دلواپسی است که با یک یا چند احساس جسمی همراه می­گردد. احساس خالی شدن سر­دل، تنگی قفسه سینه، طپش قلب، تعریق، سردرد یا میل جبری برای دفع ادرار، بی­قراری و میل برای حرکت نیز از علائم شایع آن است(کاپلان، سادوک و گرب، ۱۹۹۴؛ ترجمه پور افکاری، ۱۳۷۵: ۳۴۷). انجمن روانپزشکی آمریکا در سال ۱۹۹۴ برخی از علائم اضطراب عبارتند از: نفس نفس زدن، طپش قلب، تعریق، لرزش، تنگی نفس، درد قفسه سینه، تهوع، سرگیجه و احساس خفگی(کلینکه(؟)؛ ترجمه محمد خانی، ۱۳۸۰: ۲۱۰).

اضطراب، شامل چهار مؤلفه است:

مؤلفه­ی شناختی: به معنی انتظار خطری مبهم است.

مؤلفه­ی بدنی: شامل عناصر واکنش اضطراری مانند رنگ پریدگی پوست، تپش شدید قلب و… است.

مؤلفه­ی هیجانی: شامل دلهره، وحشت و تشویش.

مؤلفه­های رفتاری: شامل عکس­العمل­های جنگ و گریز می­باشد(روزنهان و سلیگمن(؟)؛ ترجمه سید محمدی، ۱۳۷۹: ۳۰۷).

توصیفات رفتاری اضطراب :

– اضطراب بیش از حد، نگرانی یا ترس که به طور مشهود فراتر از سطح تحول رشد مراجع باشد.

– سطح بالای تنش حرکتی مانند بیقراری، خستگی، لرزش یا تنش عضلانی.

– بیش فعالی نظام خود مختار مانند ضربان قلب سریع، کوتاهی تنفس، گیجی، خشکی دهان، تهوع یا اسهال.

– افزایش سطح تحریک­پذیری مانند مشکلات تمرکز، مشکل در خوابیدن و تداوم خواب، حالت تحریک­پذیری کلی.

– ترس به خصوصی که به گسترده وسیعی تعمیم یافته است و به جایی رسیده است که در زندگی روزمره مراجع و خانواده وی تداخل ایجاد می­کند .

– اضطراب بیش از حد یا نگرانی مربوط به تهدید به طرد از سوی والدین، احساس گناه، انکار قدرت خود مختاری و حفظ وضعیت، اختلاف بین والدین یا اختلال در فعالیت جسمی(جانگسما و همکاران، ۱۹۴۳؛ ترجمه صاحبی و همکاران، ۱۳۸۱: ۲۵).

[۱] – Beck

[۲] – Carson

[۳] – fear

[۴]  – anxity

[۵]  – panic

[۶] – Beck & EMERY

[۷] – Rollomay

[۸] – Kirkegard

[۹] – Darvin

[۱۰] – Freud

 متن فوق تکه ای از این پایان نامه بود

برای دیدن جزئیات بیشتر ، خرید و دانلود آنی فایل متن کامل می توانید به لینک زیر مراجعه نمایید:

 پایان نامه

متن کامل

 





لینک بالا اشتباه است

برای دانلود متن کامل اینجا کلیک کنید

       
:: بازدید از این مطلب : 570
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 3 مرداد 1395 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: