پایان نامه طراحی و نحوه عبور از سوئیچینگ مداری به شبکه NGN در مخابرات استان تهران
نوشته شده توسط : admin

دانشگاه آزاد اسلامی

واحد تهران جنوب

دانشکده تحصیلات تکمیلی

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد

مهندسی برق – الکترونیک

عنوان:

طراحی و نحوه عبور از سوئیچینگ مداری به شبکه NGN در مخابرات استان تهران

برای رعایت حریم خصوصی اسامی استاد راهنما،استاد مشاور و نگارنده درج نمی شود

تکه هایی از متن به عنوان نمونه : (ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)

چکیده:

شبکه فعلی شامل سه شبکه به نام های سوئیچینگ عمومی، تلفن همراه، دیتا و هوشمند می باشد. NGN شبکه ای مبتنی بر IP و مولتی سرویس است که ساختار مدیریت و کنترل واحد دارد و سه شبکه فوق را در یک ساختار عمومی مبتنی بر پکت یکپارچه می کند و شبکه موجود را از یک معماری گسترده به شبکه ای با لایه انتقال مبتنی بر پکت برای صوت و دیتا تبدیل می گردد و تمامی ترافیک مخابراتی و ارتباطی نظیر صوت، سرگرمی، آموزشی و سرویس های اطلاعاتی از یک شبکه مجزا حمل می شوند (شبکه نسل آینده).

NGN باعث ایجاد شبکه ای با معماری ساده، هزینه کم و قدرت اجرایی بالا می گردد. هوشمندی و بازدهی بالای NGN قابلیت ارائه تمام سرویس های موجود و آینده را به صورت مولتی سرویس به شبکه ارائه می دهد.

جدا کردن لایه های انتقال، کنترل، سرویس و دسترسی از یکدیگر و قابلیت همکاری با لایه های مختلف و شبکه های دیگر از طریق اینترفیس باز و کنترل یکپارچه تکنولوژی های مختلف انتقال نظیر TDM , IP , ATM و… و استفاده از عناصر استاندارد شبکه نظیر سافت سوئیچ، گیت وی، سرورهای کاربردی از خصوصیات اصلی NGN می باشد.

جهت پیاده سازی شبکه NGN یا نحوه عبور از شبکه TDM به شبکه NGN سه روش عمده وجود دارد.

1- روش جایگزینی: در این روش اپراتور شبکه تمام تجهیزات TDM را با عناصر NGN جایگزین می کند.

2- روش ارتقاء سوئیچ: در این روش سوئیچ های TDM موجود را ارتقاء داده تا بتوانند ارتباط تجهیزات IP مشترکین را با شبکه IP برقرار کنند.

3- روش جزیره ای: در این روش سوئیچ های TDM کاملا دست نخورده باقی می ماند و شبکه NGN به مورزات آن تشکیل می شود و ارتباط بین دو شبکه از طریق مدیا گیت وی برقرار می شود با این روش به اپراتور شبکه اجازه می دهد که گام های خود را به سمت NGN با احتیاط برداشته و از سرمایه گذاری انجام شده حفاظت کند.

مقدمه:

شبکه های مخابراتی فعلی امروزه شامل شبکه تلفن ثابت، شبکه تلفن همراه، شبکه دیتا و شبکه هوشمند به صورت مجزا در حال ارائه خدمات به مشترکین می باشند که مشکلاتی نظیر ترافیک بالا، پهنای باند کم، عدم امکان سرویس دهی مناسب به مشترکین جدید و با توجه به اینکه شبکه موجود دارای تعداد زیادی سوئیچ با ظرفیت پایین است.

در شبکه تلفن های ثابت از زمان شروع مکالمه یک مسیر مشخص و اختصاصی بین دو طرف مکالمه برقرار می شود و در طول مکالمه نیز حفظ می شود این خصلت اصلی شبکه از نظر اقتصادی هزینه زیادی دارد که دانشمندان مخابرات را به فکر استفاده بهینه از مسیرهای ارتباطی کرده و با توجه به اینکه مسیر مشخص و ثابتی در برقراری ارتباط وجود نداشته و با در نظر گرفتن این نکته، در قرن حاضر حرکت به سمت ارتباطات پر سرعت حائز اهمیت بسیار زیادی دارد و نحوه ارتباط مردم در سال های اخیر به واسطه وجود اینترنت تغییر نموده و خواهان ارتباط بلادرنگ و مولتی مدیا هستند و با توجه به افزایش حجم ترافیک دیتا، ارائه دهندگان سرویس های مخابراتی را ناگریز به بازنگری در شبکه موجود کرده و به سمت شبکه ای سوق داده که قابلیت یک پارچه کردن شبکه های مختلف اعم از IN , Mobile PSTN , PSDN را دارد و همچنین قابلیت ارائه سرویس های مختلف به صورت پکت و مدیریت و کنترل را از یک نقطه داراست که این ایده همان ایده ایجاد شبکه جدید به نام شبکه نسل آینده NGN می باشد.

فصل اول:

تعریف و ساختار لایه ای و اجزاء شبکه NGN

1-1) مقدمه:

تاریخچه ارسال صوت روی اینترنت:

قبل از اینکه تاریخچه ارسال صوت بر روی اینترنت را بیان کنیم. ابتدا تاریخچه ای از نحوه انجام مکالمات تلفنی در سال های متمادی را به صورت سالشمار بیان می کنیم. مکالمات تلفنی در ابتدا به صورت کاملا آنالوگ و از طریق یک میز اپراتوری انجام می شد.

تا قبل از سال 1960 مکالمات تلفنی به صورت تک خطی و بدون هیچ گونه سرویس انجام می شد.

در دهه 60 یعنی تولد مرکز PBX آنالوگ مکالمات به صورت آنالوگ و از طریق خطوط چندگانه انجام می شد و در دهه 70 یعنی تولید PBX دیجیتال مکالمات به صورت دیجیتال انجام می شد و در این دهه کاربرد شبکه های ISDN مطرح شد و دهه 80 تا 90 را می توان دهه IP یا اینترنت نامید. از سال 1990 ایده جدیدی مطرح شد. مبنی بر اینکه، علاوه بر نقل و انتقال دیتا از طریق اینترنت بتوان کاربردهای بلادرنگ یعنی صوت و تصویر را نیز از طریق اینترنت منتقل کرد.

این کار در بدو امر دارای مشکلاتی از قبیل تاخیر و نداشتن امنیت کافی بود و وجود این مشکلات سبب شد تا طراحان این ایده جدید در پی به وجود آوردن پروتکل جدید و یا به عبارتی در پی به وجود آوردن بستر جدیدی برای اینترنت باشند تا اینکه در سال 1995 این عمل محقق گشت و ایده به وجود آوردن پروتکل جدید اینترنت (IPv6) به حقیقت پیوست و امکان ارسال صوت بر روی اینترنت محقق گشت و در این امکان ارتباط صوتی اینترنتی دو PC فراهم شد. با پیشرفت این فن آوری، کم کم مسئله ارتباط تلفنی از طریق یک دستگاه تلفن نیز مطرح شد که این ایده نیز با بهره گیری از میانبرهای محقق گشت و در ابتدا به صورت PC با تلفن و تلفن با PC (در سال 1996) به وجود آمد که در سال 1997 این امکان به صورت ارتباط تلفن با تلفن نیز بسط داده شد. چشم اندازی که از این فن آوری به نظر می رسد. توسعه آتی آن را نوید می دهد و این امید را به طراحان خود می دهد که تا سال 2005 میلادی این فن آوری بتواند جایگزین ارتباط تلفنی از طریق شبکه سوئیچینگ عمومی باشد.

برای دانلود متن کامل پایان نامه اینجا کلیک کنید.





لینک بالا اشتباه است

برای دانلود متن کامل اینجا کلیک کنید

       
:: بازدید از این مطلب : 479
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 2 مرداد 1395 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: