پایان نامه تعیین حمل‌ونقل چندوجهی بر کیفیت روابط بازیگران
نوشته شده توسط : admin

۱-۱          اجزا حمل‌ونقل چندوجهی

استفاده از سیستم حمل و نقل چند وجهی نشان از تغییر در شیوه تجارت و حمل و نقل می‌باشد که نیازمند اقدامات بسیاری چه از نظر زیر ساخت‌ها و چه از نظر روساخت‌ها در زنجیره حمل و نقل می‌باشد.

با توجه به تعاریف گفته شده در رابطه با سیستم حمل و نقل چند وجهی و گستردگی جغرافیایی این نوع سیستم، جهت اجرای هر چه موفق‌تر این نوع سیستم در زنجیره حمل و نقل به بیان اجزا آن پرداخته شده است. این اجزا به سه گروه ۱)زیر ساخت‌ها ۲)رو ساخت‌ها و الزامات مدیریتی ۳) قوانین در حمل و نقل چند وجهی، تقسیم می‌شوند که توضیح هر یک از این اجزا در ادامه آمده است.

۱-۱-۱        زیر ساخت‌های حمل و نقل چند وجهی

زیر ساخت‌های حمل و نقل یکی از مباحث بسیار مهم در اجرای مؤثر سیستم حمل و نقل چند وجهی جهت به دست آوردن بیشترین مقدار فواید این سیستم می‌باشد. در جایی که زیر ساخت‌های حمل و نقل ضعیف عمل کنند ، توسعه حمل‌ونقل چندوجهی آسان نخواهد بود در نتیجه زیر ساخت‌های زیر جهت اجرای مؤثر این نوع سیستم لازم خواهد بود.

                    ۱-۱-۱-۱     کانتینرزاسیون

با معرفی کانتینرزاسیون در سال ۱۹۶۰ توسط بنیان‌گذار آن آقای مک کلین[۱]، ترکیب نوع آورانه آن با دریا و حمل‌ونقل زمینی و با بهر گیری از استانداردهای اختصاص داده شده به زیر ساخت‌های حمل‌ونقل کالا مانند ساختار چیدمان سلولی کانتینر در کشتی و یا ورود مستقیم قطار و نگه داشتن آن بر روی کشتی باعث یک محرک قوی در تجارت بین‌الملل شده است (UNCTAD, 1993). بر طبق یک مدل کار در بندر، حمل‌ونقل کالا بر اساس یک مدل شماتیک از سال ۱۹۶۰ تا ۲۰۰۰ به تکامل رسیده است. همچنین با تغییر شکل کالاها از فله به کانتینر، حجم تجارت در ۵۰ سال اخیر به‌شدت افزایش پیدا کرده است.

کانتینری شدن حمل و نقل کالا سبب سرعت، ایمنی و قیمت مناسب بارگیری شده است این مزایا در کنار موارد دیگر، سبب شده تا این نوع حمل و نقل کاربرد وسیعی پیدا نماید و بر اساس آمار ارائه شده توسط آنکتاد، سهم حمل و نقل کانتینری از کل تجارت  جهانی از عدد هشت درصد در سال ۱۹۸۰ (معادل ۰٫۳ میلیارد تن) به عدد ۶۰ درصد در سال ۲۰۰۵ ( معادل ۳٫۹ میلیارد تن) افزایش یافته است که این آمار تمامی کشورها را مجبور به سرمایه گذاری‌های عظیم در توسعه زیر ساخت‌های ترمینال‌های کانتینری می‌نماید.

کانتینرزاسیون یکی از اجزای اصلی در معرفی سیستم حمل و نقل چند وجهی و توسعه آن می‌باشد. بسیاری از کشورهای در حال توسعه کانتینرزاسیون را با تأخیر در سیستم حمل و نقل خود پذیرفتند و بر این باور بودند که نیازی به سرمایه گذاری بر کانتنرزاسیون ندارند، امروزه تمامی کشورها به این مقبولیت رسیدند که حمل و نقل کانتینری یک ضرورت در جهت افزایش حجم تجارت و رقابت حمل و نقل کشتیرانی می‌باشد. به‌منظور کاهش هزینه حمل و نقل ، به‌ویژه هزینه‌های جا به‌جایی کالا در بنادر و همچنین با توجه به اقتصاد مقیاس، یکپارچه کردن جریان حمل کالا بخصوص از طریق کانتینریزه کردن اهمیت ویژه‌ای یافت. مادامی‌که ارتباط واحدهای حمل و نقل حتی‌الامکان حفظ شود و مهم‌تر از همه آنکه حمل و نقل چندوجهی استفاده می‌شود، می‌توان در تجارت بین‌الملل از فنّاوری نوین حمل و نقل به بهترین نحو ممکن استفاده کرد. (UNCTAD, 2003)

در واقع هسته اصلی سیستم حمل و نقل چند وجهی ، حمل کالا با کانتینر می‌باشد و این بدان معناست که کانتینرزاسیون باعث توسعه حمل و نقل چندوجهی می‌باشد. امروزه تمرکز اصلی بر روی سازمان‌های حمل و نقل و یکپارچه سازی سیستم‌های لجستیکی می‌باشد. (Hayuth, 1987). با توجه به جدول (۳-۲) اجزای کلیدی کانتینرزاسیون مشخص شده است.

[۱] Malcolm P. McLean

متن فوق تکه ای از این پایان نامه بود

برای دیدن جزئیات بیشتر ، خرید و دانلود آنی فایل متن کامل می توانید به لینک زیر مراجعه نمایید:

 پایان نامه

متن کامل





لینک بالا اشتباه است

برای دانلود متن کامل اینجا کلیک کنید

       
:: بازدید از این مطلب : 352
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 2 مرداد 1395 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: