پایان نامه کیفیت زندگی زناشویی : بیان مسئله
نوشته شده توسط : admin

تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :

(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)

 

یکی از متغیرهای بسیار مؤثر و مهم در رضایت جنسی

همچنین اگر همسران نیازهای خود را مطرح نکنند و یا در ارتباط با یکدیگر به نیازهای هم پی نبرند و به راه­حل مثبتی جهت دستیابی به نیازهایشان نرسند؛ استرس، ناکامی، سرخوردگی، خشم و درنهایت دل­زدگی بروز پیدا می­کند (جاکوبسن

مراحل ترک اعتیاد را می­توان به چهار مرحله که پیش از قصد

مراکز درمان با متادون یکی از انواع درمان­هایی است که به منظور کمک به بیماران و کاستن از مشکلات بهداشتی اجتماعی آن­ها توصیه می­گردد. این مراکز به طور مستقیم و غیرمستقیم روی پیش­آگهی اعتیاد تأثیر می­گذارد. متادون یک ماده صنعتی است که خواص فیزیولوژیک و ضددرد مشابه تریاک دارد اما نشئه­آور به حساب نمی­آید و کنارگذاشتن مصرف آن هم از تریاک و هروئین آسانتر است. در درمان با متادون این ماده به شکل خوراکی و به صورت کنترل شده در مراکز خاص به بیماران تحویل می­گردد (فرهادی­نسب و مانی کاشانی، 1387).

در این پژوهش در پی آنیم که دریابیم درمان نگهدارنده متادون چه تغییراتی در رفتار معتادان و همسران آن­ها در رابطه با متغیرهای فوق ایجاد خواهد کرد. چرا که امروزه درمان نگهدارنده با آگونیست­های مواد افیونی درمان اصلی وابستگی در بسیاری از کشورهای جهان است (مناجاتی، 1382).

متادون به مجموعه مواد افیونی تعلق دارد و اکثراً برای معالجه وابستگی به سایر مواد افیونی مثل هروئین، کدئین و مرفین به کار می­رود. متادون یک ماده افیونی مصنوعی است؛ یعنی از مواد شیمیایی و در آزمایشگاه تولید می­شود (تقوی، 1383). متادون­درمانی، روشی است که در درازمدت جواب می­دهد. طول درمان نوسان داشته و بین 1 تا 20 سال یا بیشتر متغیر است. این درمان ممتد با دوز مناسب، از لحاظ طبی ایمن بوده و مؤثرترین درمان فعلی جهت وابستگی به مواد افیونی محسوب می­شود (تقوی، 1383).

ارزیابی درمان نگهدارنده متادون (MMT)

بسیاری از معتادان، به خصوص مصرف­کنندگان هروئین قادر نیستند علی­رغم درمان­های مختلف به وضعیت پرهیز مداوم دست یابند و در صورت نبود درمانی محافظت­کننده، به حیاتی ادامه خواهند داد که تا آخر عمر، تنها حول محور تهیه و مصرف مواد دور می­زند. تاکنون MMT موفق­ترین رویکرد در درمان اعتیاد شناخته شده است و موجب کاهش مصرف مواد مخدر، کاهش رفتارهای جنایی و میزان بازداشت قانونی، کاهش مرگ و میر و افزایش کارکرد شغلی، کاهش ابتلا به ایدز و هپاتیت و سایر بیماری­های عفونی مثل سلِ مقاوم به چند دارو می­شود (50 درصد از معتادان تزریقی نیویورک HIV مثبت و ناقل ویروس ایدز هستند ولی در میان کسانی که از سال 1978، یعنی درست سه سال قبل از پیدایش ایدز، تحت درمان­های MMT بوده­اند، این درصد تقریباً صفر بوده است). افراد تحت درمان MMT حتی اگر ناقل ویروس ایدز نیز باشند، احتمال ابتلای دیگران از طریق آنان بسیار پایین است (عزیزی، 1381).

به این ترتیب، پژوهشگر در این تحقیق به دنبال تحقق این هدف مهم است که تعیین کند سهم هریک از عوامل رضایت جنسی و باورهای ارتباطی در پیش­بینی میزان سازگاری زناشویی در افراد معتاد تحت درمان با متادون چقدر است.

1-1-      بیان مسئله

 

اعتیاد عادت یا رفتاری است که اغلب ترک­ کردنش مشکل می­باشد. اعتیاد و وابستگی می­تواند به الکل یا موادمخدر و یا قمار باشد. بسیاری از ما برای مقابله با مشکلات زندگی به اعتیاد پناه می­بریم. استفاده از الکل، موادمخدر و یا قمار برای مدتی درد یا ترس ما را تسکین می­دهد. ولی درنهایت خودش به مشکل تبدیل می­شود. مشکلی که اغلب روابط و خانواده­ها را از هم می­پاشد (رستگار، 2002؛ ممتازی، 2002؛ به نقل از باقیانی­مقدم، فاضل­پور و رهایی، 1387).

اعتیاد دارای سه مرحله است: مرحله اول آن شروع اعتیاد است. مرحله دوم، مرحله استقرار می­باشد که برای رسیدن به این وضعیت حداقل یک ماه وقت لازم است. مرحله سوم آن اضمحلال و انهدام جسمانی و روانی است که موجبات انحطاط قوای مغزی و فکری می­گردد (نجاری، پژومند و نازپرور، 1381). معتاد انسان ضعیفی است که از واقعیات می­ترسد و جرأت تحمل و رویارویی با آن­ها را ندارد. از ماده اعتیادآور انتظار دارد که به او کمک کند تا از واقعیات بی­خبر بماند و برای او دنیایی خیالی بسازد تا او با تخیلات خود زندگی کند و واقعیات به طور غیر طبیعی ادراک گردند (همان منبع). در اثر ادامه این روند، مواد اعتیادآور صرف نظر از نوع آن اثر خود را از دست می­دهند و در فرد تحمل ایجاد می­کنند. بتدریج مصرف این ماده برای داشتن همان حالت­های اولیه به شکل اجباری درآمده و باعث وابسته شدن جسم و روان فرد می­گردد.

مواد مخدري كه توسط انسان­ها مورداستفاده قرار مي­گيرند اثرات متعددي بر روي كاركرد جنسي دارند: دراين ميان مي­توان ازكاهش يا افزايش ميل جنسي، ناتواني جنسي و انزال زودرس يا ديررس به عنوان شايع­ترين آن­ها نام برد. عده­اي از بيماران نيز در ابتدا جهت بهره­گيري از برخي عوارض جانبي موادمخدر از جمله تأخير در انزال و افزايش ميل به استفاده از آن­ها روي مي­آورند. در مراحل پيشرفته­تر سوءمصرف موادمخدر معمولاً اثر نهايي درجهت كاهش ميل ناتواني جنسي است كه پس از ترك اعتياد به روش­هاي گوناگون ميل جنسي و قدرت جنسي و انزال زودرس به آساني به وضعيت طبيعي قبلي برنمي­گردد و در برخي مواقع تا ماه­ها و سال­ها طول مي­كشد كه ميل جنسي و مشكلات جنسي فرد بصورت نرمال درآيد.

بر اساس راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات ذهنی- روانی

رضایت جنسی به عنوان یکی از نیازهای فیزیولوژیک موجب سلامت انسان است و در صورت عدم رضایت جنسی فشارهای زیاد جسمی و روانی ناشی از آن فرد را به بیراهه می­کشاند، در سلامت او اختلال ایجاد کرده و توانمندی­ها و خلاقیت او را تقلیل می­دهد (کاویانی، 1999).

غریزه جنسی به عنوان یکی از مهم­ترین نیازهای انسان و در قاعده­ی هرم سلسله­نیازهای مزلو مطرح می­شود که موجب بقای نسل و تولید مثل می­گردد. همچنین یکی از عوامل زیربنایی تشکیل خانواده است و ارضای آن بسیار مهم و ضروری است. زیرا ارضای این غریزه نه تنها با تأثیر مستقیم بر اعصاب و روان، انسان را به آرامش می­رساند، بلکه دارای اثرات مفید شناخته­شده­ای بر جسم نیز می­باشد (مشک­بید حقیقی، شمس مفرحه، ولی­مجد تیموری و حسینی، 1382). ثابت شده است که حدود 30% طلاق­ها ناسازگاری­های جنسی زوجین می­باشد (اسپاتن

در بین افراد بعضاً رضایت جنسی فقط با مفهوم «ارگاسم» یعنی اوج لذت در عمل جنسی تعبیر می­شود. در تحقیقی که با عنوان بررسی ارتباط تجربه ارگاسم با رضایت از رابطه زناشویی در خانم­ها انجام شد، حاکی از این بود که فقط 5/8 درصد از زنان در زندگی خود ارگاسم را تجربه کرده بودند و تعداد کمی (8/8 درصد) از خانم­ها ضمن فعالیت جنسی طی ماه اخیر همیشه ارگاسم داشته­اند (میرتاکی، 2004).

با در نظر گرفتن همه این مسائل، زن و مرد درصورتی می­توانند به رضایت جنسی دست یابند که تنها در فکر ارضای تمایلات خویش نباشند بلکه سعی در هر چه بهتر بودن رابطه برای شریک جنسی خود داشته باشند. بنابراین این یک فرایند دو طرفه است که طی آن رابطه جنسی به صورت یک رابطه عاطفی آرامش­بخش درمی­آید نه یک تماس جسمانی صرف.

رضایت از روابط جنسی علاوه بر این که موجب گرمی روابط زناشویی و سرزندگی و نشاط همسران می­شود، می­تواند از بسیاری از اختلالات و بیماری­هایی که مرتبط با آن یافت شده­اند پیشگیری کند؛ چنانچه ارتباط بین رضایت جنسی و کاهش بروز حملات قلبی در مردان و کاهش بروز سردردهای میگرنی، علائم سندرم قبل از قاعدگی و آرتریت­های مزمن در زنان گزارش شده است (پال

روابط جنسی با تأثیر بر افکار و احساسات زوجین می­تواند به طور مستقیم و غیر مستقیم روابط بین آن­ها را در ابعاد وسیعی تحت­الشعاع خود قرار دهد. بدین معنی که زوجینی که در این زمینه با هم سازگاری داشته و ازین بابت خوشحال و مسرور باشند، قادرند به راحتی از بسیاری از ناهماهنگی­های زندگی خویش چشم­پوشی نمایند، در حالیکه ناهماهنگی زندگی می­تواند در زوجینی که رضایت جنسی ندارند عواقب وخیمی را بوجود آورد (بوتزین

همچنین تحقیقات مختلف نشان داده­اند که یکی از مهم­ترین عوامل مشکل­ساز، اختلال در ارتباط یا به عبارتی اختلال در فرایند تفهیم و تفاهم است؛ به عنوان مثال، گزارش یک آژانس مشاوره خانواده در سال 1970 نشان داد که مشکل اصلی 78% زوج­های شرکت­کننده در پژوهش، مشکل ارتباطی است (یانگ ولانگ

اگرچه در توضیح و تبیین علل مشکلات ارتباطی دیدگاه­های متفاوتی وجود دارد، اما در این زمینه رویکرد شناختی از جایگاه ویژه­ای برخوردار است. چنانچه الیس

 

 

1-2-      اهمیت و ضرورت پژوهش

 

مصرف مواد مخدر از خطرناک­ترین پدیده­های جوامع انسانی در عصر حاضر به شمار می­رود. امروزه وسعت اعتیاد در جهان چنان گسترش یافته است که به شکل یک بیماری مزمن و اجتماعی درآمده و باعث به خطر افتادن امنیت اجتماعی شده است. در سراسر جهان تعداد مصرف­کنندگان مواد مخدر به 190 میلیون نفر می­رسد و آمار رسمی، تعداد معتادان کشور را 2/1 تا 2 میلیون نفر ذکر می­کند که میانگین سنی این افراد 18 سال می­باشد و این درحالی است که 11 میلیون نفر از جمعیت کشور با مشکل اعتیاد خود یا اطرافیان مواجه هستند (شفیعی و رهگذر و رهگذر، 2004؛ ضیاءالدین و زارع­زاده و حشمتی، 2006).

در ایران و در طی چند دهه گذشته، اعتیاد رشد سالانه 8 درصدی داشته است (مرکز مطالعات ملی اعتیاد، 2001؛ به نقل از نریمانی، حبیبی و رجبی، 1390). از آنجاییکه یکی از عمده­ترین و مطرح­ترین مشکلات نسل جوان اعتیاد و مسائل جانبی آن است این موضوع امروزه در کشور ما اهمیت زیادی پیدا می­کند. چرا که بدنبال اعتیاد جنبه­های مختلف شخصیت و نیروی لازم برای داشتن زندگی سالم تحلیل می­رود و منجر به خروج جوانان از صحنه­های فعال زندگی فردی و اجتماعی می­شود.

در حال حاضر اعتیاد یکی از مشکلات بهداشتی عمده در کشور ما محسوب می­شود. از دیدگاه روانشناختی افراد سوءمصرف­کننده مواد یک ویژگی شخصیتی آسیب­پذیر دارند (بوید

فیلسوفان و محققین اجتماعی معتقدند که جامعه متشکل از خانواده­ها است. بر اساس قدیمی­ترین نوشته­های اخلاقی، جامعه هنگامی نیروی خود را از دست می­دهد که افراد به وظایف خانوادگی خویش عمل نکنند (فتحی، ثابتی و بهروزنیا، 1389).

یافته­های بالینی نشان می­دهد که حدود 70 درصد معتادان متأهل­اند (زینالی و همکاران،1386)؛ بنابراین مسائل جنسی و زناشویی می­تواند یکی از مهمترین ابعاد تحت آسیب در زندگی فرد معتاد باشد که منجر به تضعیف انسجام و پیوستگی خانوادگی و درگیری فراوان اعضای خانواده می­شود و در سطح اجتماعی نیز می­توان مشکلاتی مانند طلاق، تجاوزات جنسی، روابط ناپایدار خارج از خانه و فرار و دیگر آسیب­های متعدد روانی و اجتماعی فرزندان را نام برد. پیش­ از این پژوهش­های زیادی انواع بزهکاری­های اجتماعی از جمله خود اعتیاد را به عنوان یک بیماری معرفی کرده­اند که آمادگی و استعداد آن­ها ابتدا در درون نظام خانواده و سپس در اجتماع ریخته می­شود. بنابراین اهمیت این مسئله را از این نظر نیز می­توان مورد توجه قرار داد که اعتیاد صرف­نظر از تمام مسائل و مشکلات دیگر فردی و اجتماعی با مختل ساختن ساختار نظام خانواده زمینه این نوع بزهکاری­ها و همچنین بسیاری از مسائل و اختلالات روانی و تربیتی را در فرزندان فراهم می­سازد.

برای مبارزه با اعتیاد، علاوه بر دانش و تجربه و استفاده از دارو، انگیزه برای ادامه یک زندگی سالم لازم است که بخش عمده این انگیزه مربوط به خانواده و همسر می­شود. بنابراین داشتن یک رابطه عاشقانه سالم می­تواند کمک فراوانی به ترک اعتیاد فرد داشته باشد چرا که فقدان آن باعث ایجاد یک چرخه معیوب و ادامه روند اعتیاد می­شود. بنابراین شناخت مسائل ایجاد شده توسط اعتیاد که کیفیت زندگی زناشویی را تحت تأثیر قرار می­دهد و تلاش در جهت برطرف ساختن آن­ها به عنوان یکی از ابعاد بیماری اعتیاد در این راستا اهمیت فراوانی دارد. افزایش دانش همسر فرد معتاد و آگاهی از اهمیت روابط جنسی و کیفیت زناشویی و  کشف علت مختل شدن این رابطه کمک شایان توجهی به بازپروری ابعاد مختلف زندگی فرد معتاد و بهبود کیفیت زندگی فردی، خانوادگی و اجتماعی وی خواهد کرد.

تحقیقات نشان می­دهد نارسایی­های جنسی ارتباط تنگاتنگی با مشکلات اجتماعی از قبیل جرایم، تجاوزات جنسی، بیماری­های روانی و طلاق دارد. همچنین عصبی بودن، بروز دردهای زیر شکم و کمردردها، ناتوانی در تمرکز فکری و حتی انجام امور روزمره نیز از دیگر عواقب عدم موفقیت در ارضاء غریزه جنسی است؛ در حالیکه عملکرد جنسی مطلوب عاملی برای تحکیم خانواده و پایه­ای برای بدست آوردن و تثبیت یک فرهنگ استوار است (جهانفر و ملایی­زاده، 2002). بنابراین رضایت جنسی می­تواند از فاکتورهای مهم یک زناشویی موفقیت­آمیز و رضایت­بخش باشد. در جوامع دینی ازدواج تنها سیستم اجتماعی است که موقعیت را برای رابطه جنسی رضایت­بخش فراهم می­کند (کاپلان و بنجامین

مطالعات نشان می­دهد که ازدواج باعث افزایش سلامتی و نشاط افراد شده و ناسازگاری و عدم سازگاری زناشویی پس از ازدواج نه تنها بر کنش­های روانی- اجتماعی زن و شوهر، بلکه بر رشد و تحول کودکان و نوجوانان آن خانواده نیز، اثر سوء بجا می­گذارد (صادقی، 2000). در ایران اختلافات زناشویی و طلاق جزء آسیب­های حاد جامعه به شمار می­رود و پژوهشگران طلاق را در شمار فشارهای روانی شدید (رتبه اول از نظر شدت) ارزیابی کرده­اند و آن را جزء رویدادهای فشارزای زندگی رتبه­بندی کرده­اند (احمدی، 2004). صادقی (2000) طی مطالعه­ای در سال 1366 به این نتیجه دست یافت که 82 درصد خانم­ها رضایت جنسی نداشته، 61/4 درصد از علل درخواست طلاق آنان، عدم رضایت از روابط جنسی بوده، 74 درصد مردان به علت سردمزاجی همسران و نداشتن علاقه نسبت به آن­ها، از روابط جنسی خود ناراضی بودند و 10 درصد مردان به علت عدم رضایت جنسی، تقاضای طلاق کرده بودند (زنگنه، 2001). همچنین بنتویم

همچنین یکی از مهم­ترین بخش­های نظام ارتباطی، پارازیت­ها هستند. پارازیت، هر جزئی است که موجب تحریف ارتباط­ها، باورها یا شناخت افراد از یکدیگر شود (وود

 

 

1-3-      اهداف پژوهش

 

اگرچه اختلالات و مشکلات مربوط به کارکرد جنسی، یکی از معضلات عمده افراد سوءمصرف کننده مواد مخدر افیونی و صنعتی می­باشد، ولی در ایران و سایر جوامع دنیا، مطالعات بسیار اندکی در رابطه به این مسئله در معتادان انجام شده است. هانبری

پژوهشگر در این تحقیق به دنبال بررسی میزان رضایت جنسی معتادین اقدام­کننده به ترک و یا به عبارتی میزان رضایت این افراد از فعایت جنسی و تعریفی که از کارآمدی جنسی خود دارند، می­باشد. همچنین بررسی رابطه بین رضایت جنسی و میزان باورهای ارتباطی ناکارآمداین افراد و میزان سازگاری زناشویی در آن­ها و همسرانشان از اهداف عمده این تحقیق است. با توجه به اینکه مشکلات کارکرد جنسی ایجاد شده در اثر سوءمصرف موادمخدر معمولاً با قطع موادمخدر و گذشت زمان به راحتي به حالت طبيعي باز نمي­گردد، در این پژوهش بدنبال بررسی این مسئله هستیم که گذشت زمان پس از ترک چه تأثیری بر بهبود عملکرد جنسی و اصلاح باورهای ارتباطی ناکارآمد آنان و متعاقباً سازگاری زناشویی فرد و همسرش خواهد داشت.

تاریخ انتشار : جمعه 1 مرداد 1395 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: