پایان نامه تفاوت بین گروه سنی و رفتار تسهیم دانش کارکنان گروه های آموزشی آموزش و پرورش
نوشته شده توسط : admin

مدل های توانمندسازی

مدل هایی که بر ویژگی های عام توانمندسازی تأکید دارند

۱- مدل باون و لاولر: این صاحبنظران عامل توانمندی را در چهار جزء سازمانی می‌دانند.

  1. اطلاعات درباره عملکرد سازمان
  2. پاداش بر مبنای عملکرد سازمانی
  3. قدرت در اخذ تصمیمات مؤثر بر جهت سازمان
  4. قدرت در اخذ تصمیمات مؤثر بر عملکرد سازمان

۲- مدل اسپریتزر[۱]: اسپریتزر بر مبنای آزمون مدل توماس و ولتهوس در سطح کارکنان میانی یک سازمان تجاری و کارکنان سطح عملیاتی یک سازمان بیمه، عوامل مؤثر بر توانمندی روانی و نتایج حاصله از توانمندی روانی را در قالب مدل تصویری چنین بیان می‌دارد (اسپریتزر،۱۹۹۵).:

 

* دسترسی به اطلاعات

(مأموریت و عملکرد سازمان)

* پاداشها

توانمندی روان

* تأثیر

* عزم شخصی

* شایستگی

* معناداری

* اثربخشی سازمان

 خلاقیت

شکل۲-۱ مدل اسپریتزر منبع: (اسپریتزر،۱۹۹۵).

 

۳- مدل کوئین و اسپریتزر[۲]: ایشان نگرش به توانمندسازی را به دو دیدگاه ایستا و پویا تقسیم‌بندی می‌کنند. در دیدگاه ایستا اعتماد بر این است که توانمندسازی تفویض تصمیم‌گیری در یک چارچوب روشن است. پاسخگویی تفویض می‌شود و افراد در برابر نتایج مسئول هستند. اما در یک نگرش پویا، توانمندسازی پذیرش ریسک، رشد، تغییرات، درک نیازهای کارکنان، مدلسازی رفتار توانمند برای آنها، تیم‌سازی و ترغیب رفتار همکارانه، تشویق ریسک‌پذیری هوشمندانه و اعتماد کردن به افراد در اجرای کار است. به هر حال هر یک از دو دیدگاه ایستا و پویا دارای نقص است و ترکیبی از این دو مورد نیاز است. ایشان معتقدند برای حرکت از دیدگاه پویا چهار گام نیاز است:

  1. ایجاد چشم‌انداز روشن و چالش برای رسیدن به آن
  2. جریان باز اطلاعات و انجام کار تیمی
  3. برقراری نظم و اعمال کنترل
  4. وجود حمایت سازمانی و احساس امنیت و ثبات(جانسون[۳]،۲۰۱۳).

۴- مدل آلفرد باندورا[۴]: باندورا اعتقادات خوداثربخشی و نقش آن را در احساس توانمندی شخص مفهوم‌سازی کرده است.

  1. استفاده از حمایت احساسی مثبت در فشارها و هیجانات کاری.
  2. استفاده از ترغیب و تشویق مثبت.
  3. داشتن مدل از افراد موفقی که اعضا آن‌ها را می‌شناسند.
  4. تحقق تجارب واقعی از تسلط در انجام موفق کارها(جانسون،۲۰۱۳).

۵- مدل ایده‌ال نولر[۵]: وی بیان می‌دارد که ما از توانمندسازی فرد یا گروهی از افراد در یک موقعیت معین وقتی دارای شرایط زیر هستند سخن می‌گوییم:

  1. توانایی کامل تصمیم‌گیری را دارا هستند.
  2. مسئولیت کامل اجرای هر نوع تصمیم را به عهده دارند.
  3. دسترسی کامل به ابزارهای مرتبط با تصمیم‌گیری و اجرا آن را دارند.
  4. *مسئولیت کامل پذیرش پیامدهای هرنوع تصمیم گرفته شده را دارند(فرهنگی واسکندری،۱۳۹۰).

[۱]-Spreitzer

[۲]-Quinn & Spreitzer

[۳]-Johnson

[۴]-Alfred Bandura

[۵]-Noller

برای دانلود متن کامل اینجا کلیک کنید





لینک بالا اشتباه است

برای دانلود متن کامل اینجا کلیک کنید

       
:: بازدید از این مطلب : 484
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 29 تير 1395 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: