آسیب شناسی فرهنگی تجدد در هنرهای تجسمی معاصر ایران
نوشته شده توسط : admin

دانشگاه کاشان

دانشکده معماری و هنر

گروه پژوهش هنر

پایان نامه

برای دریافت درجه کارشناسی ارشد

پژوهش هنر

عنوان:

آسیب شناسی فرهنگی تجدد در هنرهای تجسمی معاصر ایران

 استادان راهنما:

دکتر غلامعلی حاتم

مهندس حسن عزیزی

برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده پایان نامه درج نمی شود

(در فایل دانلودی نام نویسنده موجود است)

تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :

(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)

 

 فهرست مطالب

فصل اول کلیات تحقیق.. 1

1-1مقدمه. 2

1-2 بیان مسأله. 2

1-3 اهمیت و ضرورت پژوهش.. 3

1-4 اهداف تحقیق.. 3

1-5 پیشینه پژوهش.. 4

1-6سؤال های پژوهش.. 6

1-7 نوع تحقیق.. 6

1-8 روش تحقیق.. 7

فصل دوم: هنرهای تجسمی دورۀ معاصر  (با تآکید بر هنر نقاشی). 8

2-1مقدمه. 9

2-2 هنر معاصر ایران. 9

3-2   نگارگری.. 10

2-3-1 نگارگری جدید. 13

2-4 هنر نقاشی در دورۀ قاجار. 16

2-4-1 تابلوهای رنگ و روغن در نقاشی اشرافی دوره قاجاریه. 17

2- 4-2 نقاشی قهوه خانه بارزترین نقاشی مردمی قاجاریه. 20

2-4-3 مدارس و مراکز آموزش عالی هنر ایران. 21

2-5 تأثیرپذیری هنر شرق بر نقاشی اروپا 23

2-6 آثار نقاشی دوره پهلوی بارزترین نمونه های هنر تجسمی ایرانی متاثر از تجدد. 26

2-6-1 نقاشی واقع گرا- آکادمیک… 27

2-6-2 نقاشی نوگرا 31

2-7 جلوه های مکاتب مدرنیسم در نقاشی ایرانی.. 32

2-7-1امپرسیونیسم. 32

2-7-2کوبیسم. 33

2-7-3سورئالیسم. 33

2-7-4اکسپرسیونیسم. 34

2-7-5 آبستره 34

2-7-6پاپ آرت.. 35

2-7-7گروه سقاخانه. 35

2-7-8نقاشی-خط.. 37

2-8 نقاشی انقلاب.. 38

2-8-1نقاشی جنگ… 44

فصل سوم (ورود مدرنیسم (تجدد) در هنر ایران. 48

3-1مقدمه. 49

3-2 مدرنیسم. 49

3-3 مدرنیته. 50

3-3-1 تعاریفی چند از نظریه پردازان در باب مدرنیته. 51

3-4 مدرنیزاسیون. 52

3-5 تفاوت مدرنیته و مدرنیسم. 53

3-6 مدرنیسم در هنر. 54

3-6-1 مدرنیسم در سیر هنر پس از امپرسیونیسم؛ سمبولیسم، اکسپرسیونیسم، کوبیسم. 57

3-6-2 ویزگی های هنر مدرن. 60

3-7 ورود مدرنیسم به ایران. 61

3-8 نگاهی بر مسئلهی روشنفکری در ایران. 64

فصل چهارم: آسیب شناسی مدرنیسم در هنر معاصر ایران (نقاشی). 67

4-1 مقدمه. 68

4-2 آسیب شناسی فرهنگی تجدد. 68

4-3 بررسی ویژگی های هنر نقاشی در جامعه ایران در تاثیرپذیری از مدرنیسم. 69

4-4 بررسی عنصر هویت در هنر مدرن ایرانی.. 78

4-5 توجه به جامعه شناسی مخاطب در هنر نوگرای ایرانی.. 79

4-6 جایگاه مدارس عالی هنر ایران در انتقال مدرنیسم. 82

4-7 نتایج رویکردهایی تغییرات مکاتب مدرن در نقاشی ایرانی.. 83

فصل پنجم: نتیجه گیری و پیشنهادها 85

5-1 مقدمه. 86

5-2 بررسی سوالات پژوهش.. 86

5-3 نتیجه گیری کلی.. 88

5-4 پیشنهادات.. 89

منابع. 90

1مقدمه

در آسیب شناسی فرهنگی تجدد در هنر معاصر ایران با تأکید بر هنر نقاشی در دوران معاصر این پژوهش در پنج فصل تدوین گردید. در فصل نخست پیرامون کلیات پژوهش اشاره می شود. در فصل دوم با نگاهی به هنر معاصر ایران و معرفی انواع تغییرات در هنر تصویری نقاشی از قبل از انقلاب تا بعد از انقلاب دقت نظر داریم و در بخش پیشینه پژوهش به مطالعات مرتبط با پژوهش که پیش از این تحقیق صورت گرفته است معرفی شدند. در فصل سوم به بررسی تجدد در قالب معرفی مدرنیسم، مدرنیته و مدرنیزاسیون و هنر مدرن و ویژگی های آن توجه شده است. فصل چهارم به آسیب شناسی هنر معاصر ایران  در تاثیرپذیری از هنر مدرن پرداخته است. در این فصل محقق سعی نموده که بتواند از منظر محتوایی، مخاطب و تأثیرپذیری اجتماعی به بررسی اثرات هنر مدرن بر هنر معاصر ایران بپردازد . در فصل پنجم نتیجه گیری و پیشنهادات اراده شده اند. در واقع با انجام این تحقیق تأثیرپذیری از ظاهر مدرنیسم در آثار ایرانی علاوه بر عدم شناخت مدرنیسم در ایران باعث تغییرات عمیقی در ساختار هنر ایرانی در مطابقت با فرهنگ شرق و غرب مشاهده نمی شود.

برای دانلود متن کامل پایان نامه اینجا کلیک کنید

 





لینک بالا اشتباه است

برای دانلود متن کامل اینجا کلیک کنید

       
:: بازدید از این مطلب : 678
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 13 تير 1395 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: